Hoppa till huvudinnehåll

Taxijobbet räddade Manhattan Transfer

Manhattan Transfer på estraden i Montreux 2001. Fr.v.: Tim Hauser, Janis Siegel, Alan Paul och Cheryl Bentyne.
Manhattan Transfer på jazzfestivalen i Montreux 2001. Fr.v.: Tim Hauser, Janis Siegel, Alan Paul och Cheryl Bentyne. Manhattan Transfer på estraden i Montreux 2001. Fr.v.: Tim Hauser, Janis Siegel, Alan Paul och Cheryl Bentyne. Bild: EPA / Laurent Gillieron The Manhattan Transfer

Låtar som Chanson d'Amour, Tuxedo Junction och Operator gjorde sånggruppen Manhattan Transfer världsberömd i mitten av sjuttiotalet. Men början av karriären gick inte på räls. Hade Tim Hauser inte blivit tvungen att köra taxi för att klara livhanken hade gruppen kanske aldrig slagit igenom.

I dag kan medlemmarna i Manhattan Transfer se tillbaka på en lång och framgångsrik tid som en av de främsta sånggrupperna i populärmusikens historia. Men början var långtifrån självklar för den just nu finlandsaktuella kvartetten.

Boy from New York City

Manhattan Transfers första skiva, albumet Jukin', kom ut 1971. Men den gjordes inte av de senare så världsberömda gruppmedlemmarna. Den enda gemensamma nämnaren för de två sammansättningarna med samma namn är sångaren Tim Hauser.

Tim Hauser växte upp i New Jersey nära New York på 1940- och 1950-talet. I tonåren sjöng han i en doowopgrupp, men hans stora intresse var jazzen och sånggrupper som virtuosa Lambert, Hendricks and Ross.

Hauser ville skapa något liknande då han 1969 grundade den första upplagan av The Manhattan Transfer tillsammans med vännerna Erin Dickins, Marty Nelson, Pat Rosalia och Gene Pistilli. Namnet tog man efter en roman av författaren John Dos Passos.

Gruppbild av Manhattan Transfer cirka 1969.
Den första upplagan av Manhattan Transfer ca 1969: Tim Hauser, Erin Dickins, Marty Nelson, Gene Pistilli och Pat Rosalia Gruppbild av Manhattan Transfer cirka 1969. Bild: Chris M Slawecki The Manhattan Transfer

Parodi och pastisch

Manhattan Transfers problem var att alla i gruppen hade olika musikaliska intressen. Gruppens första skiva blev därför en sillsallad av olika stilar.

Jukin' är en välgjord och i och för sig intressant platta, men helhetsintrycket är splittrat. Mest av allt framstår albumet som en provkarta på gruppens förmåga att imitera och parodiera snart sagt alla stilar: country, pop, soul, rock'n'roll, doowop, rhythm and blues och jazz.

Skivan är gjord med glimten i ögat och verkar inte vara avsedd att tas på allvar till hundra procent. Den blev inte heller någon försäljningsframgång, och inom kort upplöstes gruppen.

Tim Hauser blev nu tvungen att börja köra taxi i New York för att tjäna sitt uppehälle. Inget glamoröst jobb för en ambitiös musiker, som redan hade fått nosa på framgången. Men taxijobbet skulle visa sig vara en nyckel till Manhattan Transfers fortbestånd.

Servitris i snöstorm

En kall februarinatt 1972 plockade Tim Hauser upp en ung sångerska vid namn Laurel Massé i sin taxi. Hon jobbade som servitris och var på väg hem efter ett sent arbetspass. Det visade sig att Hauser och Massé hade likartade sångarambitioner, och de beslöt att träffas på nytt för att börja samarbeta musikaliskt.

Något senare skjutsade Tim Hauser en congaspelare i taxin. Congaspelaren fattade tycke för Hauser och bjöd in honom till en fest. På festen träffade Hauser Janis Siegel, en ung sångerska som då var solist i en tjejgrupp som sjöng Motownliknande soul.

Då gruppen ännu utökades med den unge basbarytonen Alan Paul, som haft en roll i originaluppsättningen av musikalen Grease, var den andra uppsättningen av The Manhattan Transfer komplett.

Gruppbild av The Manhattan Transfer, mitten av 1970-talet.
The Manhattan Transfer i mitten av 1970-talet. Fr.v.: Tim Hauser, Janis Siegel, Laurel Massé och Alan Paul. Gruppbild av The Manhattan Transfer, mitten av 1970-talet. Bild: Henry Diltz The Manhattan Transfer

Ahmet Ertegün vädrar framgång

Den nya sammansättningen visade sig vara ett vinnande koncept. Man övade intensivt och började snart väcka uppmärksamhet med sina framträdanden i New York med omnejd.

Skivkontrakt fick The Manhattan Transfer efter att den legendariska skivmogulen Ahmet Ertegün, grundare och ägare till bolaget Atlantic, råkat höra dem på nattklubben Reno Sweeney på Manhattan i New York.

Den nya kvartettens första skiva, The Manhattan Transfer, kom 1975 och skulle följas av ytterligare elva album på Atlantic innan gruppen på 90-talet gick över till andra skivbolag.

Succé i hela världen

Under åren har succéalbumen blivit många. Coming Out, Extensions, Mecca for Moderns, Bodies and Souls, Vocalese och Swing hör till de mest berömda, två storsäljande julskivor inte att förglömma. Fram till i dag har The Manhattan Transfer gett ut tjugofyra originalalbum.

Besättningen har hela tiden varit den samma, med ett undantag. Laurel Massé, som 1972 varit med om att grunda den andra upplagan av Manhattan Transfer, skadades svårt i en bilolycka 1978 och ersattes då av Cheryl Bentyne, som sedan dess varit gruppens sopran.

Manhattan Transfer i Basel i Schweiz 2006. Fr.v.: Tim Hauser, Janis Siegel, Cheryl Bentyne och Alan Paul.
Manhattan Transfer i Basel i Schweiz 2006. Fr.v.: Tim Hauser, Janis Siegel, Cheryl Bentyne och Alan Paul. Manhattan Transfer i Basel i Schweiz 2006. Fr.v.: Tim Hauser, Janis Siegel, Cheryl Bentyne och Alan Paul. Bild: EPA / Georgios Kefalas The Manhattan Transfer

Tim Hauser, The Manhattan Transfers grundare och äldsta medlem, avled i oktober 2014 efter fyrtiofem framgångsrika år i gruppen. Han har sedermera ersatts av barytonen Trist Curless.

Då Manhattan Transfer nu besöker Finland består kvartetten alltså av Janis Siegel, Alan Paul, Cheryl Bentyne och Trist Curless. Konserter ges i Helsingfors och Åbo, och på det säsongbetonade programmet står julsånger och gamla favoriter.


Fokus på Manhattan Transfer i Yle Vega onsdag 7.12 kl. 20.03. Repris lördag 10.12 kl. 13.03.
Från och med onsdag kväll finns programmet också på Arenan.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje