Hoppa till huvudinnehåll

Flera instanser söker efter lösningar i betonghärvan – ”Tagit industrin på sängen”

ÅUCS T3
T3-bygget i Åbo har stött på massiva problem med betongen. ÅUCS T3 Bild: Esa Halsinaho sjukhusbygge

För nästan en vecka sedan klarnade det att huvudorsaken till betongproblemen i Åbo och Kemijärvi är för mycket luft i betongen. Det kan vara en för kraftig reaktion på att det tidigare fanns för lite luft i betongen, förklarar professor Jouni Punkki.

Både vid nybygget av T3-sjukhuset vid Åbo universitetscentralsjukhus och vid ett brobygge i Kemijärvi uppdagades det att den använda betongen inte uppfyllde hållbarhetskrav. Efter många om och men gick Trafikverket i fredags ut med information om att huvudorsaken är för mycket luft i betongen.

- Tidigare var situationen den motsatta, det var för lite luft i betongen. Då riktade man uppmärksamhet på att öka på luftmängden. Nu har vi istället en situation där betongen i vissa fall visat sig ha för mycket luft. En liten ökning skadar inte, men nu har luften påverkat hållbarheten, berättar Jouni Punkki, professor of practice i betongteknik vid Aalto-universitetet.

Betong behöver luft

Luften gör betongen mer tålig för kyla och behövs därför speciellt i Finland. En orsak till de nuvarande problemen kan vara att luften, tillsammans med moderna tilläggsämnen, orsakat att betongen inte uppfyller hållbarhetskraven.

- De här tilläggsämnena har tagits i bruk redan för flera år sedan. Det är svårt att säga om det är tilläggsämnena eller någon förändring i produktionsprocessen som orsakat de problem vi har i dag. Nu försöker man febrilt hitta orsaken bakom detta. Det kan inte fortsätta så här, menar Punkki.

Nuvarande testmetoder inte tillräckligt bra?

Flera instanser håller som bäst på att hitta den skyldige till problemet. Vid ÅUCS håller man fortfarande på med provtagningar av betongen i nybygget. Åbo stad har också föreslagit att branschföreningen Talonrakennusteollisuus ska utreda om betongen som används på andra byggen uppfyller alla krav.

Aalto-universitetet kommer för sin del att delta i ett projekt tillsammans med Trafikverket, betongtillverkare och tilläggsämnens tillverkare för att hitta orsaken.

- Visst har processerna utvecklats en hel del. Speciellt tilläggsämnena som används nuförtiden. I flera avseenden så har de höjt på kvalitén men nu också överraskande nog visat sig påverka hållbarheten. Det har tagit tillverkarna på sängen. Det kan hända att våra nuvarande testmetoder inte hittar felet, säger Punkki.

En liten imagesmäll för betongtillverkarna, men inget värre

Punkki tror ändå inte att de nuvarande kvalitetsproblemen kommer att orsaka större huvudvärk för betongbranschen i Finland.

- Det som redan har hänt är att Trafikverket har kommit med strängare kvalitetskontroller av betongen och de kan till och med förbjuda vissa tilläggsämnen, om de visar sig vara problemet. Men inte är det här något oöverkomligt problem.

- Det är viktigt att undersöka vad orsaken bakom problemet är. Vi kan inte låta det här förbli ett mysterium utan måste fixa det, konstaterar Punkki.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland