Hoppa till huvudinnehåll

Hur bra är bankernas service?

En kvinna växlar schweiziska frang till euro
En kvinna växlar schweiziska frang till euro Bild: EPA/ENNIO LEANZA växelkurs

Yle Spotlight har kontaktats av en person som vill att vi granskar bankernas service till privatkunder. Tipsaren berättar om erfarenheter från sin egen bank. "Nordea bryr sig bara om företag och rika kunder."

Enligt tipsaren är det snart bara i bankautomater man kan lyfta pengar. “Hur säkert är det att lyfta och lägga in pengar i en automat ute på gatan? Dessutom vill Nordea att kunder ska skaffa en app till telefonen för att betala räkningar. För att kunna ladda ner appen, borde man först skaffa en smarttelefon." Tipsaren undrar om man verkligen ska tvingas lägga pengar på tekniska grejer bara för att kunna betala räkningar?

Samma problematik har under hösten lyfts fram i flera medier. På Helsingin Sanomat insändarsidor skriver en besviken kund att banken hörde av sig efter att hen lagt in pengar via en insättningsautomat. Banken ville veta varifrån pengarna kom och bokade in ett möte för att reda ut det här. Insändarskribenten förundrar sig över att banken har tid för personliga möten med kunder, men inte har råd att ha normal bankservice med uttag och insättning av pengar.

Vasabladet skrev i november om bankernas tjänster när det gäller valutaväxling. Av fem banker i centrum av Vasa är det bara Andelsbanken som tar emot utländsk valuta och den servicen gäller endast för bankens egna kunder.

På Danske bank i Vasa är kontanter, både euro och annan valuta, numera beställningsvara. Läs vad Yle Österbotten skrev om förändringar i bankens service här.

Tips-id: 49810

Tipsa Spotlight

Detta är ett offentligt tips som har skickats in till Spotlight. Uppgifterna i tipset är inte bekräftade.

Vi redovisar öppet för hur vi jobbar. Här hittar du de tips vi håller på med som bäst:

Spotlights webbsida
Spotlights webbsida Bild: Yle tipsmaskinen,Spotlight,datajournalistik

Läs också

Nyligen publicerat - Samhälle