Hoppa till huvudinnehåll

Chips och öl-veganer får pris för avslappnad inställning – vegandieten har blivit mainstream

Serveringsfat med olika sorters tofu och sallader..
Serveringsfat med olika sorters tofu och sallader.. Bild: Yle/Public domain/Zeetz Citrongrässläktet,tofu,vegan,veganism,vegetarianism,sesam,grönkål,Pilaff,sallader (maträtter),Sonoma (djur)

Facebook-gruppen Sipsikaljavegaanit får djurrättsorganisationen Animalias Pro Animalia-pris för att de lyckats göra veganismen lättillgänglig och rolig.

Gruppen startade för att ett kompisgäng veganer ville samla information om utbudet på veganvaror i matbutikerna men har vuxit till en jättegrupp med 35 000 medlemmar på Facebook.

Animalia säger att gruppen premieras för att de lyckats övertyga tiotusentals personer om att veganism inte är att gnaga på morötter utan att njuta av god mat.

Den har synliggjort veganismen och haft en stor inverkan på att vegandieten under det senaste året har flyttat från marginalerna in i damtidningarna och veganvaror gått förbi många köttprodukter i matbutikernas statistik över den mest populära färdigmaten.

Tack vare gruppen finns det nu enligt Animalia fler veganvaror i affärerna.

Atria och HKScan får skäll

Animalia delar också årligen ut ett anti-pris för att risa ett ur djurrättsperspektiv negativt fenomen. I år går Anti Animalia-priset till Atrias och HKScans informationsprojekt om kött.

Kampanjen Lihasta riktade sig delvis till skolelever och enligt Animalia spred man i skolorna vilseledande information om välbefinnande bland produktionsdjuren. Animalia anser att det är mycket fräckt av företagen att rikta sig till barn och att skolorna inte borde få användas som marknadsföringskanaler.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes