Hoppa till huvudinnehåll

De som åker färja älskar färjkarlarna

Färjkarl på landsvägsfärjan Sterna övervakar bilarna som kör av färjan i Lillmälö på Pargassidan.
Färjkarlarna får mycket beröm i Finferries kundnöjdhetsundersökning. Färjkarl på landsvägsfärjan Sterna övervakar bilarna som kör av färjan i Lillmälö på Pargassidan. Bild: Yle/Peter Karlberg färjkarl,Färjeman

Personalen på landsvägsfärjorna och förbindelsebåtarna i Åboland är vänlig, smidig och förtroendegivande. Färjeföretaget Finferries lät i juli undersöka hur nöjda resenärerna är.

Sammanlagt 3 330 passagerare på färjor och förbindelsebåtar svarade på undersökningen, som gällde alla Finferries rutter.

Färjetjänsterna fick medeltalet 8,6, vilket igen är en förbättring jämfört med tidigare år. I den första allmänna undersökningen år 2013 var medeltalet 8,4. År 2014 var medeltalet 8,5, och i fjol 8,6.

Enligt kommunikationschef Jutta Valkeinen är siffrorna så höga tack vare personalen. Många av dem som svarade på enkäten kom också med egna kommentarer, särskilt om den fina personalen.

- I den öppna feedback som kunderna gav betonades speciellt funktionssäkerheten och att tidtabellerna håller, berättar Valkeinen. Också tillförlitligheten, färjkarlarna, kundbetjäningen och säkerheten nämndes flera gånger som de mest lyckade faktorerna.

I undersökningen gjordes också en del utvecklingsförslag gällande verksamheten. Därför har Finferries utvecklat och publicerat en egen mobilapp, som ska hjälpa resenärerna att hitta tidtabeller och färjelägen

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland