Hoppa till huvudinnehåll

Nya Nagufärjan heter Elektra

Nagufärjan.
Nagufärjan. Bild: Yle/Nora Engström nagufärjan

Hybridfärjan sätts i trafik under sommaren. Namnet Elektra är plockat från himlavalvet.

Färjan är av hybridtyp. Den är eldriven och försedd med batteripaket som laddas med landström, men är också byggd för dieselelektrisk drift. Den nya färjan är större och energisnålare än Finferries nuvarande fartyg. Färjan kommer att vara cirka 90 meter lång, 16 meter bred och har plats för 90 personbilar.

Någonting ska färjan heta och Finferries stannade för Elektra. Namnet valdes med omsorg. Det ska föra tankarna till elektricitet, men också vara lätt att uttala på finska, svenska och engelska.

Namnet Elektra utmärkte sig mest bland de många alternativen. Med namnet Elektra hedrar vi också gamla sjöfartstraditioner genom att ge fartyget ett kvinnonamn, berättar Mats Rosin, verkställande direktör för Finlands färjetrafik.

Ny hybridfärja mellan Pargas och Nagu
Så här ska Elektra se ut. Ny hybridfärja mellan Pargas och Nagu Bild: Finferries hybridfärja

Finferries senaste nybyggen är alla döpta efter himlakroppar. Fartyget på rutten Korpo-Norrskata-Houtskär heter Stella. Oljebekämpnings- och förbindelsefartyget på rutten Kotka-Pyttis heter Otava, alltså Karlavagnen. Enligt Rosin är det naturligt att Elektra läggs till bland dessa. Enligt den grekiska mytologin är Elektra en stjärna i stjärnhopen Plejaderna.

- Vi hoppas naturligtvis att färjans namn får positiv respons bland våra passagerare. Färjan kommer att vara en viktig del av användarnas vardag, och därför ville vi offentliggöra namnet redan i god tid.