Hoppa till huvudinnehåll

Vägdirektör svarar chaufförer: Växlande väder en utmaning för underhåll

Vinterföre
Den perfekta vintern för vägunderhållet skulle vara några minusgrader konstant. Omväxlande väder leder till omständigheter för vägunderhållet. Arkivbild. Vinterföre Bild: Yle/Linda Söderlund dåligt väglag

Yrkeschaufförer i Österbotten är upprörda över att vinterunderhållet på riksväg åtta enligt dem sköts dåligt. Anders Östergård på Närings-, trafik- och miljöcentralen (NTM) säger att vägunderhållet i höst och vinter har varit extra utmanande på grund av det omväxlande vädret.

- Då det är krävande väderleksförhållanden uppfylls inte kvalitetskraven varenda minut på dygnet utan det kan komma tillfällen under dygnet då de inte har hunnit ut och göra det de ska göra. Den perfekta vintern för oss skulle vara några grader på minus hela tiden. Då skulle vi inte ha några problem, säger Östergård som är direktör för trafik och infrastruktur på Södra Österbottens NTM-central.

Underhållskraven på riksvägarna är nationella vilket betyder att riksvägarna ska hålla en viss kvalitet på vintern. Det betyder också att var man än kör på en riksväg i Finland ska det se likadant ut när det gäller halkbekämpning och snöplogning.

- Att kraven följs så bra som möjligt kan vi övervaka, säger Östergård.

Direktör Anders Östergård konstaterar att pengarna inte räcker till för att upprätthålla vägnätet.
Anders Östergård Direktör Anders Östergård konstaterar att pengarna inte räcker till för att upprätthålla vägnätet. Bild: Yle/Roger Källman Närings-, trafik- och miljöcentralen,vägdistrikt

Entreprenörerna ansvarar för underhållet

Beslutet om när och var det ska saltas och sandas görs av en huvudentreprenör enligt de krav som NTM- centralen har satt upp.

- Vi har satt upp kraven på halkbekämpning på hur snabbt entreprenörerna ska ut med saltbilarna.

I Österbotten, Mellersta Österbotten och Södra Österbotten sköts vägunderhållet av nio entreprenörer. Varje entreprenör har ungefär 1000 kilometer väg på sitt ansvar.

Vägarna delas in i olika underhållsklasser beroende på prioritet. Till exempel motorvägen i Vasa hör till superklass och riksväg åtta hör till klass ett.

- Så fort det börjar snöa ska plogbilarna ut på motorvägarna. Tycker man att det är dåligt skött och det börjar vara en trafikfara så ringer man till vägtrafikantlinjen gratis dygnet runt, säger Östergård.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten