Hoppa till huvudinnehåll

Västmetron till Mattby kan köra igång i juni

Datornanimerad bild av metrostationen i Mattby, samt hur stationen såg ut i verkligheten i juni 2016.
Till Mattby kan västmetron gå i juni 2017. Den här bedömningen gjorde Västmetrobolaget på en presskonferens på fredagen. Datornanimerad bild av metrostationen i Mattby, samt hur stationen såg ut i verkligheten i juni 2016. Bild: Länsimetro, bildbehandling Katju Aro. Mattby,Esbo,Västmetron,metrostationer

Västmetron kan köra till Mattby i Esbo i juni, uppger Västmetrobolagets vd Ville Saksi. Hos trafikverket HRT är Suvi Rihtniemi försiktigt positiv.

- Testerna har nu slutförts i Aalto-universitets metrostation och i stationerna i Kägeludden och Hagalund, sade Saksi på en presskonferens om västmetrons läge på fredagen.

Metrotrafiken till Hagalund kan inledas redan i april medan metron kan gå till slutstationen i Mattby i juni. Testerna fortsätter därmed under hela våren.

HRT bestämmer startdatumet

- Tekniskt sett finns förutsättningarna för att metron kan köra igång till Hagalund i april, men beslutet fattas av Helsingforsregionens trafik (HRT), sade Västmetrobolagets styrelseordförande Olli Isotalo på presskonferensen.

I Hagalund finns två spår som gör att metron kan vända där.

Under fredagens presskonferens framhävde både Västmetrobolagets vd Ville Saksi och bolagets styrelseordförande Olli Isotalo flera gånger att det är Helsingforsregionens trafik (HRT) som i sista hand fattar beslut om när metron kan starta.

HRT:s vd Suvi Rihtniemi påpekar att det är fråga om en uppskattning som klarnar under våren. Hon säger att HRT:s styrelse ska kolla vad läget är i februari.

- Nu ser det ut som om trafiken till Mattby kan börja i juni, säger Rihtniemi till Yle Helsinki.

Tidigare start till enbart Hagalund knappast ett alternativ

Enligt Rihtniemi är HRT av den åsikten att hela metron och matartrafiken till den ska tas i bruk på en gång. Att först inleda metrotrafiken till Hagalund och sedan senare till Mattby skulle innebära överlappningar i buss- och metrotrafiken, alltså ett dubbelt system.

- Det måste man förhandla om med städerna. Det är en kostnadsfråga, säger Rihtniemi.

Västmetron går nu igenom test som ska visa hur brandvarningssystemen och olika säkerhetssystem fungerar tillsammans. I metrostationerna på Drumsö och Björkholmen beräknas testerna vara gjorda i januari 2017. Sammanlagt kommer västmetron att stanna på åtta stationer.

Sluträkningen för metroprojektet ser ut att landa på 1,2 miljarder euro.

Artikeln uppdaterad med information från Suvi Rihtniemi på HRT klockan 15.30.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen