Hoppa till huvudinnehåll

Dyk in i människokroppen – ny teknologi revolutionerar undervisningen

Vr-hjälm
Nytta av virtuell verklighet i studierna? Vr-hjälm Bild: EPA/JEROME FAVRE virtuell verklighet,virtuell verklighet

Se glaciärerna på Grönland eller vrid och vänd på planeterna i vårt solsystem. Det här har barnen i Kuopio klassiska gymnasium fått göra efter att skolan köpte in 360-graders kameror och virtuella glasögon. Finska skolor utreder nu hur man kunde använda ny teknologi i undervisningen. Problemet är att det fortfarande finns väldigt lite virtuellt utbildningsmaterial.

Kuopio klassiska gymnasium började skaffa teknologi för virtuell verklighet redan under hösten 2015. Gymnasiet är med i FinEduVR-projektet, finansierat av Utbildningsministeriet. Syftet är att testa vilken nytta och eventuellt nöje man kan ha av virtuell verklighet i gymnasiestudierna.

Om Utbildningsstyrelsens VR-projekt

Vad är FinEduVR?

Utbildningsstyrelsen har under åren 2015 och 2016 finansierat fyra projekt kring virtuell verklighet. Statsunderstödet ges för att befrämja innovativa utbildningsmiljöer.

FinEduVR:s tanke har varit att forska i användningen av virtuell verklighet och utreda hurudana upplevelser man kan uppnå av dem i undervisningen.

I praktiken betyder det här att man skaffar den allra nyaste virtualverklighets teknologin till gymnasier. Det kan vara allt från de allra simplaste kameror och billiga pappglasögon till Play Stations spelkonsol som bedöms bli en riktigt hit.

Efter det funderar man hur man kan använda sig av de här i gymnasieundervisningen.

Enligt Jukka Sormunen, rektor vid Kuopio Klassiska gymnasium, har projektet inte stött på motstånd i skolan. Pengarna till apparaturen går inte från gymnasiets utan från utbildningsstyrelsens kassaskrin. Intresserade lärare har frågat rektor Sormunen om vad man kan använda apparaterna till.

- Sätt glasögonen på dig och fundera på vad du kan göra med dem, säger rektorn att han då svarat.

- Vi pådyvlar ingen varken lärare eller elever någonting då vi ännu inte vet tillräckligt mycket. Det här är en forskningsresa.

Med i projektet är utöver Klassiska gymnasiet, gymnasiet i Muurame, Jyväskylä gymnasium och Schildtska gymnasiet.

Projektet har ett aktivt Instgram konto.

Enligt rektor Jukka Sormunen har eleverna själva producerat material och också bekantat sig med Valvet Steam-butiken som säljer spel och videor. Skolan har också kameror för 360-graders filmande samt ett par av marknadens mest framgångsrika virtuella glasögon, HTC Vive.

Oculus Rift
Virtuella glasögon Oculus Rift Bild: Oculus virtual reality

För att testa på virtuell verklighet behöver du inte köpa en hel hög olika apparater. Du kommer redan långt med en smarttelefon.

I Kuopio började man testa med ett så kallat VR-headset. Den är en enkel byggsats med tydliga instruktioner.

En kvinna med virtuella glasögon och ett par virtuella handskar.
Vissa tillverkare har utvecklat ett par handskar som ska förstärka upplevelsen av den virtuella verkligheten. En kvinna med virtuella glasögon och ett par virtuella handskar. Bild: Wikimedia commons virtuell verklighet,Virtuell miljö,virtuell värld

Det räcker alltså med att skaffa sig ett headset med tillräckligt täckande synfält som har linser i vilket det går att få in smarttelefonen på ett tillräckligt avstånd från ögonen. En del av glasögonen/headseten påminner till sitt utseende om dyra virtualglasögon, en del ser ut som kikare och vissa liknar mest en ViewMaster som man håller upp framför sina ögon. Den billigaste varianten av papp får man för några euro.

Man kan också pyssla ett par virtualglasögon själv. Tidningen Make visar hur enkla VR-headseten är att göra och de fixade till ett par ätbara glasögon av knäckebröd (Allt förutom linsen gick att äta).

Från skolbänken till Grönlands glaciärer

Klassiska gymnasiet i Kuopio har gjort VR-samarbete med bland annat institutionen för tillämpad fysik vid Östra Finlands universitet. Universitetets laboratorium har filmats från många olika vinklar med 360-kameror. På det sättet har de gymnasieelever som är intresserade av fysik och kemi kunnat se laboratoriet och kunna röra sig där trots att de inte fysiskt varit ens i närheten av universitetet.

Man kan också lägga till hotspots, det vill säga länkar till de 360-bilder man tagit i laboratoriet. Genom att klicka på länkarna kommer man åt mera information och kan förflytta sig från ett ställe till ett annat.

En 360-graders bild på ett laboratorium vid Östra Finlands universitet
Laboratoriet filmat med 360-graders kamera En 360-graders bild på ett laboratorium vid Östra Finlands universitet Bild: FinEduVR 360 grader,laboratorier,Östra Finlands universitet,inlärning

Syftet med det virtuella laboratoriet är att gymnasieeleverna kan bekanta sig med hur det är att arbeta i ett laboratorium. De har också haft möjlighet att göra kursprov så att säga på ort och ställe. Resultat från samarbete får man på våren 2017.
En panoramabild från Gräsviken i Helsingfors med vy över havet.
En 360-graders bild tagen i Gräsviken i Helsingfors. En panoramabild från Gräsviken i Helsingfors med vy över havet. Bild: Yle/Leo Kosola 360,Google Maps,Panorama,inlärning

Också utomlands har man experimenterat med virtuell inlärning som har gjort det möjligt för eleverna att besöka platser som är svåra eller rentav omöjliga att besöka i verkligheten. Exempelvis har de bekantat sig med gatukonst i Rom och besökt Grönlands fantastiska glaciärer.

Dyk in i kroppen eller åk ut i rymden

I skolans entré finns skolans enda HTC Vive -apparatur. I Vive finns det förutom glasen också styrspakar, en för var hand. På det sättet får man utöver ögon och öron också händerna med.

Skip Instagram post

Lets play! #highschool #HTCvive #pingpong at @kuopion_klassikka #Finland #fineduvr #virtualreality #edtech

A post shared by Virtual Reality (@fineduvr) on

En hisnande upplevelse var att röra sig i landskap som kändes väldigt äkta, enligt abiturienten Topi Ruotsalainen. Det här kan man enligt honom använda sig av i bland annat geografi-undervisning.

Ruotsalainen ser ändå att man kanske har störst nytta av virtuell verklighet inom naturvetenskaperna där man studerar abstrakta ting som exempelvis atomens uppbyggnad.

Man kan inte se de här sakerna (i människokroppen) med blotta ögat men med hjälp av 3D kan man bättre föreställa sig hur det ser ut.― Topi Ruotsalainen, abiturient

Han har testat spelet The Body där man kan studera människokroppen i en 3D-datoranimation. Ruotsalainen, som ska skriva biologi i studentskrivningarna, tror att han har fått ökad insikt om människokroppen tack vare den virtuella resan.

- Man kan inte se de här sakerna med blotta ögat men med hjälp av 3D kan man bättre föreställa sig hur det ser ut, säger Ruotsalainen.

Sexualiteten är ett tema i både biologin och hälsokunskapen i skolorna.
Elever i Kuopio klassiska gymnasium tycker det är intressantare att studera människokroppen genom virtuell verklighet. Sexualiteten är ett tema i både biologin och hälsokunskapen i skolorna. biologiundervisning
Man kan jämföra till exempel jordens och Jupiters storleksskillnad. Det är verkligen intressant och gestaltningsförmågan utvecklas.― Topi Ruotsalainen, abiturient

Han blev också imponerad av Solar Systems spel. I spelet kan man lyfta på planeterna och vända på dem för att bättre kunna gestalta rymden.

- Man kan jämföra till exempel jordens och Jupiters storleksskillnad. Det är verkligen intressant och gestaltningsförmågan utvecklas.

Trots det har skolan ännu inte använt virtuell verklighet i vanlig timundervisning säger Ruotsalainen.

En konstnärs uppfattnng om hur Proxima b kunde se ut.
Eleverna kan studera rymden genom ett VR-spel. En konstnärs uppfattnng om hur Proxima b kunde se ut. Bild: Wikimedia commons Proxima Centauri,exoplaneter,rymden
Utöver människokroppen och rymden finns det dåligt med virtuellt undervisningsmaterial.

De här spelen finns i Steam-spelbutiken och de är planerade att användas via datorn med högresolutionsglasögon. Det här har varit utmanande i Kuopio då skolan endast äger ett par brillor med hög resolution.

Dessutom finns det begränsat med VR-material som kan användas i utbildningssyfte. Skolan har hittills hittat material endast om människokroppen och rymden.

Inlärning genom 360 graders filmning

Jukka Sormunen som är rektor vid skolan är imponerad över materialet som eleverna har producerat. Eleverna har bland annat filmat Emiliä hembygdsmuseum med 360-graders kameror i stil med Google Street View.

Eleverna filmade hembygdsmuseet både utifrån och inifrån. Man förenade sedan de här 360-graders bilderna med varandra till ett landskap där man kan röra sig i luften och på marken och från gårdsplanen in i byggnaderna. Till landskapet lade man till länkar med videor som eleverna filmat och information om hela området.

Här kan du se materialet som eleverna har producerat.

En virtuell bild på Eemilämäksi hembyggdsmuseum
Eleverna filmade hembygdsmuseets miljö och interiör och lade till länkar till videon som de själva har filmat En virtuell bild på Eemilämäksi hembyggdsmuseum Bild: FinEduVR/Viwer, muokkaus Leo Kosola virtuell verklighet,Virtuell miljö,hembygdsmuseer,Hotspot

Men kan man verkligen kalla självgjorda Google Street View-aktiga landskap och resor in i en datorgjord människokropp för virtuell verklighet? Det är inte lätt att definiera termen. Det som är det centrala är hur stark känsla av verklighet användaren får av den virtuella upplevelsen.

Skillnaden mellan VR (virtuell verklighet) och AR (augmented reality, ökad verklighet) är att med VR strävar man efter att verkligen fördjupa sig i ämnet medan man med AR tillför digitalinformation till den vanliga verkligheten.

Skillnaden mellan VR, virtuell verklighet och AR (augmented reality), ökad verklighet är att med VR strävar man efter att verkligen fördjupa sig i ämnet medan man med AR tillför digitalinformation till den vanliga verkligheten.

Trampa dig fram i genom virtuella landskap

I Kuopio Klassiska gymnasiums entré har man också en virtuell konditionscykel, Virzoom. Det är en riktig konditionscykel, men med den här kan man cykla i en virtuell verklighet.

Cykeln är den första apparaten som kombinerar fysisk aktivitet med virtuell verklighet. Cyklande igenom virtuella landskap har varit populärt under rasterna menar rektor Jukka Sormunen.

- Under rasterna trampar eleverna sig genomsvettiga, säger Sormunen.

Skip Instagram post

VirZoom in action here in Klassikka Finland.

A post shared by Virtual Reality (@fineduvr) on

Ett problem inom VR är att många blir illamående. Man kan känna av svindel och yrsel när man genom glasögonen färdas i de virtuella världarna. Då rör man sig mycket i olika riktningar i den virtuella verkligheten men på riktigt sitter eller står användaren stilla. Illamående uppstår av konflikten mellan det vad ögat ser och det som balansorganen upplever.

Särskilt när det gäller spel är det viktigt att kombinera rörelse med den virtuella verkligheten. På det här sättet känns innehållet inte tråkigt. Konditionscykeln är ett exempel. I cykelsadeln sitter spelaren på plats men trampar samtidigt; det här känns som ett naturligt sätt att röra sig på.

Artikeln är en versionering av Leo Kosolas artikel "Avaruusmatkailua ja anatomiaa - virtuaalimaailmoista apua opiskeluun?" på Yle Oppiminen.

Läs mera:

Logo 1

Besök Lappvikens sjukhus i virtuell verklighet

Lappvikens sjukhus har under sin 160-åriga historia vårdat såväl vanliga människor som många berömda personer som lidit av mentala problem. Den veckra byggnaden ritad av Carl Ludwig Engel har sett och hört många historier. Nu bjuder Radioteatern er på några av dem.

  • Ny dramaserie visar barns vardag i 100 år

    Bygger på autentiska barndomsminnen som samlats in.

    På måndagen sändes det första avsnittet av dramaserien Barn i 100 år på Yle Fem. Under hösten får tittaren följa med på tidsresor till tio årtionden och uppleva dem genom ett barns ögon.

  • FC Inter besegrade JJK – HIFK:s aktier stärktes i bottenstriden

    1–3 mot Inter innebär att JJK är tre poäng efter HIFK.

    JJK ligger allt sämre till i botten av fotbollsligan. Måndagens 1–3-förlust hemma i Jyväskylä mot Inter innebär att laget fortfarande ligger tre poäng efter nästjumbon HIFK och hotas av direkt degradering vid säsongslutet.

  • Brist på is i Lovisa

    LJK drömmer om en ny andra ishall.

    Nu tas de första stapplande stegen för en ny andra ishall i Lovisa. LJK hade projektet på agendan vid sitt möte på måndag och på tisdag presenterar föreningen sina planer för fritidsnämnden.

Läs också

  • Analys: Det tyska valresultatet bromsar EU-integrationen

    Tyska valresultatet ett hårt bakslag för Macron.

    Den tyska finalen på EU:s supervalår skulle vara kronan på verket för de som vill se att planerna på ett långtgående fördjupat EU-samarbete ska ta fart. Men istället får EU:s integrationsförespråkare nu tona ner sina ambitioner, skriver Europakorrespondent Daniel Olin.

  • Hjärnan kan återhämta sig från språkstörningar

    Men de flesta får inte tillräckligt mycket rehabilitering.

    I Finland har hundratusentals vuxna drabbats av språkstörningar, eller afasi, men färsk forskning visar att man kan återhämta sig. Tidigare ansågs det att en hjärnskada alltid orsakade bestående svårigheter, men nu finns det bevis för att hjärnan hittar nya vägar.

  • HUGO från Kronoby segrade i MGP 2017

    Vann med låten "Var dig själv".

    Årets MGP, Melodi Grand Prix, avgjordes under lördagskvällen i tv-centret i Böle. På scen uppträdde tio finalister, nio soloartister och en grupp, med egenskrivna låtar. Segrare blev HUGO (Hugo Käld) från Kronoby med sitt bidrag ”Var dig själv”.

Vetamix

Nyligen publicerat - Vetamix