Hoppa till huvudinnehåll

Posten prövar Ekenäsbornas tålamod

Ett paket blir avhämtad på R-kiosken i Ekenäs.
R-kiosken i Ekenäs hanterar numera också paket i olika storlekar. Ett paket blir avhämtad på R-kiosken i Ekenäs. Bild: Yle/Maria Wasström Västnyland,R-kioski,Paket,post

Julruschen är i gång. Den ökade näthandeln gör att postombuden nästan drunknar i paket. I R-kiosken i Ekenäs är köerna långa.

Det skickas mer paket än någonsin men Posti skär ner och ersätter kontor med ombud och automater.

I Ekenäs avhämtas de flesta paketen från R-kiosken på Stationsvägen 1.

Människor står och köar för att hämta ut post.
Det är trångt om saligheten på R-kiosken i Ekenäs. Människor står och köar för att hämta ut post. Bild: Yle/Maria Wasström köer,post i r-kiosk i ekenäs,Posten Finland,R-kioski,Ekenäs,Västnyland

En vardag så här inför jul är det fullt av folk i R-kiosken. Postens kunder trängs med dem som ska köpa godis eller tidningar och dem som fördriver tiden med att spela på spelautomater.

Matkahuoltos bud kommer infarande med famnen full av paket som ska förvaras i bakrummet tills de avhämtas av kunden.

En dam med rollator tar tacksamt emot hjälp för att komma över tröskeln.

Trängsel kräver tålamod

Sedan postkontoret i Ekenäs drogs in i fjol sköts postservicen av R-kiosken på Stationsvägen.

Lokalen har efter hand anpassats till den nya situationen genom att flytta på hyllor men utrymmesbristen har man givetvis inte kunnat rå på.

Kö i R-kiosken på Stationsvägen i Ekenäs
En vardag i december är det konstant kö i R-kiosken i Ekenäs också mitt på dagen. Kö i R-kiosken på Stationsvägen i Ekenäs Bild: Yle/Maria Wasström Västnyland,r-kiosken i ekenäs,post,Posti Group Abp

Kön till kassan är lång men personalen är på gott humör och betjänar snabbt och vant.

Henry Eriksson från Ekenäs är en av de många som köar.

- Huruvida det här är en post vete tusan för det står R-kioski på dörren.― Henry Eriksson

Eriksson menar att postens service blivit sämre sedan många postkontor lagts ner.

- Postutdelningen har försämrats och det slår tillbaka på tidningarna, säger han och syftar på den uteblivna morgonutdelningen på landsbygden.

En del tidningar och brev har rentav kommit bort.

Henry Eriksson
Henry Eriksson tycker inte att företaget Posti sköter sin uppgift. Henry Eriksson Bild: Yle/Maria Wasström Västnyland,henry eriksson

- Posten var ju tidigare en myndighet men det här är allt annat - en kommersiell marknadsplats med tingeltangel och kaffe, säger Eriksson om R-kiosken i Ekenäs.

Han har gott om tid att diskutera postärenden eftersom det är flera i kön framför honom. Många potentiella kunder vänder i dörren när de ser kön till kassan.

Åsa Bergholm står däremot tåligt och väntar i kön.

Det som funkar bra är att du kan komma hit efter din egen arbetstid och också under veckoslutet.― Åsa Bergholm
Åsa Bergholm
Åsa Bergholm tycker servicen fungerar okej men saknar det gamla postkontoret i Ekenäs. Åsa Bergholm Bild: Yle/Maria Wasström Västnyland,åsa bergholm,post

Ekenäsbon Raisa Raita är besviken på att posten verkar sköta sitt uppdrag så dåligt. Sparåtgärder är ett nödvändigt ont men att försändelser försvinner har hon ingen förståelse för.

Resurser räckte inte till

Personalen vid R-kiosken i Ekenäs får inte ställa upp på intervju om situationen med postpaketen.

R-kioskis vd Teemu Rissanen säger att han är den som uttalar sig och han försäkrar att allt är i sin ordning.

Det har ändå visat sig att paketmängden är så pass stor att K-supermarket Popsi på Raseborgsvägen har tagit över en del av paketförsändelserna.

Sedan slutet av november styrs postpaket inom postnummerområdet 10650 till Popsi i stället för till R-kiosken.

Juldekorationer och Postis logo
Postpaket inom 10650 postnummerområde styrs numera till K-supermarket Popsi i Ekenäs. Juldekorationer och Postis logo Bild: Yle/Maria Wasström Västnyland,Posti Group Abp,post,postdistribution,k-supermarket popsi

På Popsi får personalen ge intervjuer.

Ida Westerlund jobbar vanligtvis i kassan i Popsi men har liksom den övriga personalen fått bredda sina arbetsuppgifter genom att också sköta paketservice.

Ida Westerlund på K-market Popsi i Ekenäs
Ida Westerlund tycker det är roligt med nya uppgifter vid sidan om det vanliga jobbet i kassan. Ida Westerlund på K-market Popsi i Ekenäs Bild: Yle/Maria Wasström Västnyland,ida westerlund,post

- Man märker på paketmängden att den redan har ökat, säger Westerlund och drar en lättnadens suck över att åtminstone personalen har hunnit lära sig de nya systemen.

När många parter är inblandade är det ändå en viss förvirring till en början.

- Ibland har det hänt att paketen ändå har gått till R-kiosken men huvudsakligen ska paket till postnummerområdet 10650 komma hit, berättar Westerlund.

Av gammal vana har ändå en och annan kund tagit sig till R-kiosken på Stationsvägen och försökt få ut sina paket därifrån, berättar Westerlund.

Paket i olika storlekar ligger på en hylla.
Hyllorna fylldes snabbt av paket när K-supermarket Popsi öppnade sin paketutdelning. Paket i olika storlekar ligger på en hylla. Bild: Yle/Maria Wasström Paket,Posten Finland,R-kioski,post i r-kiosk i ekenäs,Västnyland

Det gäller alltså att noggrannt kolla vad det står i meddelandet eller på postavin innan man går för att avhämta sitt paket.

Roger Lundell hör till dem som är nöjda med att de nu kan avhämta och skicka paket också från affären vid Raseborgsvägen 14.

Roger Lundell
Roger Lundell är glad över utökad postservice. Roger Lundell Bild: Yle/Maria Wasström Västnyland,roger lundell,post

- Det är riktigt välkommet. Det är ju så trångt där på Stationsvägen och nu får folk som bor här sina paket närmare i det här området. Det tycker jag är bra, säger Lundell.

Dålig lönsamhet trots mängder av paket

Företaget Posti hänvisar konsekvent till dåliga tider och dålig lönsamhet.

Ett faktum är i alla fall att det aldrig tidigare delats ut så mycket postpaket som i dag.

Rekordmånga postpaket skickades i fjol

  • Under julveckan i fjol hanterade Posti över en miljon paket - en ökning på tio procent
  • Sammanlagt hanterade posten över 33 miljoner paket under år 2015

Antalet paket ökar i takt med att näthandeln blir allt vanligare.

  • 76 procent av finländarna har någon gång gjort inköp på nätet
  • Bland 25-34-åringar är siffran 95 procent

Företaget Posti har på senaste tid fått mördande kritik om hur dåligt servicen sköts, om försändelser som kommit på villovägar eller inte alls dykt upp.

Däremot sköter Posti numera uppdrag som tidigare inte ansågs höra till företagets kärnuppgifter, som gräsklippning och snöskottning.

Posti försvarar sig genom att säga att businessen blivit allt mer olönsam och att företaget därför måste se sig om efter nya uppgifter.

Samtidigt har Posti stängt kontor men ökat antalet paketautomater.

Pakettransporter sköts också i allt högre grad av Matkahuolto och andra logistikföretag.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland