Hoppa till huvudinnehåll

Rederi lämnar Hangö hamn - nya fartyg kommer i stället

Hangö hamn
Finnlines lägger in fler turer över Hangö hamn medan Svenska Orient Linien lägger ner sin verksamhet i hamnen. Hangö hamn Bild: Yle/Minna Almark hangö hamnkontor

Avgångarna mellan Hangö och Rostock blir färre. Shippingföretaget Svenska Orient Linien (SOL) lägger ner trafiken på rutten och det sista fartyget avgår den 31 december.

Orsaken till att Svenska Orient Linien lägger ner linjen är den dåliga ekonomiska situationen i Finland och den hårda konkurrensen på Östersjön.

SOL:s beslut leder inte till någon dramatik i hamnen, säger hamndirektör Anders Ahlvik.

Finnlines som också kör rutten Hangö-Rostock kommer från och med årsskiftet att fördubbla antalet turer på rutten. Rederiet kommer också att lägga in ett nytt större fartyg på rutten Hangö-Gdynia, vilket betyder att kapaciteten på rutten till Polen stiger märkbart.

Det innebär att Finnlines kommer att ha sammanlagt åtminstone tre fartyg som går mellan Hangö och Tyskland och Polen. Finnlines överväger att sätta in ytterligare fartyg, uppger marknadsföringsdirektör Staffan Herlin.

Färre turer men samma kapacitet

Enligt Ahlvik kommer turerna till och från Rostock inte att vara lika många som i dag men lastkapaciteten i hamnen kommer inte att minska. Det här för att det fortfarande finns samma mängd last som behöver transporteras från Hangö till Tyskland.

Svenska Orient Linien har kört från Hangö till Rostock fem gånger i veckan. Finnlines har i dag två avgångar i veckan till Rostock och tre avgångar till Gdynia.