Hoppa till huvudinnehåll

Det går bra för båttillverkaren Weldmec i Tolkis

weldmec
weldmec Bild: Yle/Robin Halttunen båtvarv

Båttillverkaren Weldmec i Tolkis i Borgå nyanställer och ökar sin produktion med hälften nästa år. Det mesta går på export.

Orderstocken ligger i dag på 17 båtar i storleksklassen åtta till tolv meter, men nästa år torde orderstocken stiga till mellan 25 och 30 båtar i den här storleksklassen.

Dessutom kan det komma in beställningar på större båtar på upp till 16 meter. Den största båt som hittills har tillverkats i varvshallen i Tolkis är en båt i 16-metersklassen som levererades till Etelä-Savon Pelastuslaitos i somras.

De flesta båtarna går på export, främst till de andra nordiska länderna. Det här är enligt vd:n Jari Ahoranta ett resultat av ett målmedvetet arbete.

weldmec
Hallen håller på att bli för liten. weldmec Bild: Yle/Robin Halttunen båtvarv

Weldmec har enligt vd:n i ett år satsat på marknadsföring, försäljning och på att bygga upp ett agentnätverk, ett nätverk med partners i Norden och Nordeuropa.

- Det är ingenting annat än hårt jobb, säger Ahoranta.

Weldmec får de flesta av sina affärer i dag genom offentliga upphandlingar.

- Vi följer dagligen med upphandlingar i hela Nordeuropa och de upphandlingar som verkar passa oss bra deltar vi i.

Beställning till Grönland

Den nyaste offentliga upphandlingen som Weldmec vann var en leverans av fem båtar till danska försvarsmakten. Båtarna ska vara stationerade på Grönland.

En patrull ska använda båtarna både till sjöräddning, transporter och olika stöduppgifter för patrullen. Båtarna blir nio och en halv meter långa och är byggda för åtta personer. Topphastigheten ligger på 40 knop.

Båtarna baserar sig på Weldmecs befintliga modeller, men de ska specialutrustas för arktiska förhållanden.

- Det är en spännande utmaning för oss.

Också reparationsarbeten

Weldmec jobbar också med att reparera båtar. Båten "Kemi" som bolaget tillverkade 2014 åkte ordentligt på grund i somras då det var extremt lågt vattenstånd och är nu inne för reparation.

- Hela bakpartiet måste bytas ut, säger Ahoranta.

weldmec
Sjöräddningssällskapets fartyg Jenny Wihuri byggs delvis om. weldmec Bild: Yle/Robin Halttunen båtvarv

I sandblästringstältet på gården står sjöräddningssällskapets 24-meters båt Jenny Wihuri. Den ska repareras grundligt i vinter. Bland annat ska motorn servas, inredningen i styrhytten bytas ut och båten få en ny mast.

- Kanske vi i framtiden också får bygga båtar för Finlands sjöräddningssällskap.

Ute på gårdsplanen står bland annat Östra Nylands räddningsverks båtar i vinterförvar.

Vill bygga till och anställa flera

Weldmec har expanderat i en så hård takt att de lokaler som var bra för ett och ett halvt år sedan nu är för trånga. Bolaget borde få ungefär tusen kvadratmeter till.

Men bolaget har inga planer på att flytta. Det som nu är förslaget är att bygga om ett lager till varvshall.

- Det här läget är det bästa i södra Finland, alldeles intill vattnet så härifrån flyttar vi ingenstans.

weldmec
weldmec Bild: Yle/Robin Halttunen båtvarv

Weldmec använder sig mycket av lokala underleverantörer, men satsar också på att rekrytera. Enligt vd:n Jari Ahoranta har bolaget ungefär 40 anställda i vinter, vilket är dubbelt fler än i fjol.

Nyrekryteringen har startat för några månader sedan. Weldmec har redan anställt fyra nya arbetstagare.

Roligt då det finns jobb

Anders Stenbäck har jobbat för Weldmec redan i åtta år. Han var med om flytten till Tolkis för ett och ett halvt år sedan och har följt med hur bolaget har vunnit allt flera upphandlingar.

- Nog är det bra att man vet att man har jobb åtminstone, säger Anders Stenbäck.

Branschen är enligt Stenbäck sådan att det en månad kan se dåligt ut. Veckan därpå kan framtiden se mycket ljusare ut. Då kan det stå klart att man igen har jobb för ett helt år framöver.

svets
svets Bild: Yle/Robin Halttunen båtvarv

Han jobbade tidigare med lite av varje, men sysslar i dag enkom med installationsjobb. De anställda har blivit allt flera så arbetsuppgifterna har blivit allt mera specifika.

Stenbäck ser ingenting speciellt med att leverera båtar till Grönland.

- Det är ett jobb bland de andra, säger han.