Hoppa till huvudinnehåll

Företagare fick räkning månader efter förfallodag – Posten medger stora brister

Postlådor i Fiskars
Ingen tidning i postlådan! Postlådor i Fiskars Bild: YLE/ Helena Rosenblad postlådor

Postproblem är vardag för många, visar en färsk webbenkät som Svenska Yle har gjort. De vanligaste klagomålen handlade om försenad post och oregelbunden utdelning, men många berättade också om att Posten sjabblat bort försändelser.

Enkäten lockade över hundra svar på bara några dagar. Vi frågade om hurdana problem läsarna har upplevt med postgången. I två tredjedelar av svaren handlade det om försenad utdelning. Dagsposten och -tidningen kommer kvällstid, veckoslutstidningarna på måndagen.

En läsare berättade att det tog sju dagar att skicka ett brev mellan Esbo och Grankulla. I 40 procent av svaren handlade det om försändelser som hade försvunnit.

Så svarade ni på vår enkät – bläddra med pilarna!

Försenad utdelning

Försvunna försändelser

Skadade försändelser

Andra problem

Räkning istället för remiss

Företagaren Christoffer Öhman i Karis fick en räkning två månader efter att betalningstiden hade löpt ut. I samma utdelning fick han en påminnelse om ifrågavarande räkning.

- Jag fick panik och betalade räkningen så fort jag kunde. Inte får det ju vara så här att räkningar snurrar runt och ingen vet var de finns, säger Öhman.

Studerande Sven Gustafsson väntade i sin tur på en läkarremiss, men fick istället – långt senare – en räkning på 50 euro för en utebliven mottagningstid.

- Vi väntade och väntade, och ringde sedan på nytt till Posten och fick samma svar att de hör nog av sig att det är på kommande. Men ingen hörde av sig, säger Gustafsson.

Till sist ringde han upp Postens kundtjänst och fick svaret att brevet hade tappats bort.

Varken Öhman eller Gustafsson har reklamerat om problemen.

Stulen post hittades i Tölö

En annan som besvarade vår enkät är Gun Kanerva. Hon hittade en hög med outdelade brev och tidningar under en hundpromenad i Bortre Tölö i Helsingfors i februari i år.

Hufvudstadsbladet rapporterade om fallet där post hade stulits från en postkärra.

Stulen post som Gun Kanerva hittade i Tölö i februari 2016
Det här fyndet gjorde Gun Kanerva under en hundpromenad i februari. Posten visade sig vara stulen från en postkärra. Stulen post som Gun Kanerva hittade i Tölö i februari 2016 Bild: Gun Kanerva post,brott (juridik),stöld

Gun Kanerva ställer sig fortfarande kritisk till att Posten inte genast reagerade då hon rapporterade om den upphittade brevhögen och säger att hon i framtiden vänder sig direkt till polisen.

Nya processer och för lite personal

Enligt utdelningsdirektör Juhani Vuola på Posten försvinner det kring 6 000 försändelser varje år, men 40 procent av dem hittas efteråt. Posten utsätts för illdåd eller stölder, förklarar Vuola.

Men de stora problemen som posten har kämpat med under senare tid handlar om justeringar i arbetsprocesserna, säger Vuola. Utdelningsrutterna har ritats om i hela landet och så har man justerat sättet som posten sorteras enligt.

- En kund som tidigare har fått sin post klockan 10 får den nu klockan 14. Jag förstår att kunden upplever att posten är försenad, men det är inte ett fel i sig, det betyder bara att nån annan får sin post tidigt, säger Vuola.

Yrjö Eskola, som leder Postens produktionsenhet medgav i Yles A-studio i torsdags att Posten har gjort för stora och snabba personalminskningar och att också det orsakar problem.

På vissa områden, särskilt i huvudstadsregionen, är problemen seglivade och beror bland annat på att det finns för lite professionella postiljoner jämfört med inhoppare, sade Eskola.

För att klara av julruschen har förmän tvingats hoppa in och dela ut post under helger och kvällar.

Hur ska Posten klara av framtiden?

Frågan är hur Posten ska klara av att leva upp till Postlagens krav på femdagarsutdelning av brevpost i framtiden. Den övervakande myndigheten Kommunikationsverket har ålagt Posten att åtgärda utdelningsproblemen vid vite på 100 000 euro.

Juhani Vuola lovar att processerna ska utvecklas och att det finns samarbetsvilja inom bolaget.

- Det krävs kontinuerligt och systematiskt arbete. Det finns inte en medicin. Om det fanns en sådan skulle vi redan ha använt den, men det är frågan om ett stort nätverk och att manövrera det är utmanande, säger Vuola.

Posten har motiverat sina kraftiga nedskärningar med att mängden post som skickas och tidningar som delas ut minskar med kring tio procent varje år. Enligt Posten kan bortfallet inte ersättas genom att höja avgifterna i motsvarande grad.

En ändring av Postlagen som är under beredning kan innebära att Posten får övergå till tredagarsutdelning i framtiden.

Denna artikel bygger på ett tips till Spotlight tipssida. Här kan du läsa tipset som artikeln bygger på.

Tipsa Spotlight

Denna artikel bygger på ett tips till Spotlight. Känner du till något som vi borde granska? Skicka i så fall in ett tips!

Vi redovisar öppet för hur vi jobbar. Här hittar du de tips vi håller på med som bäst:

Spotlights webbsida
Spotlights webbsida Bild: Yle tipsmaskinen,Spotlight,datajournalistik

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes