Hoppa till huvudinnehåll

Oljebommar och förhöjd beredskap vid behov i Västnyland

Porträttbild på Stig Saarinen, brandmästare vid Västra Nylands räddningsverk.
Stig Saarinen är brandmästare vid Västra Nylands räddningsverk. Porträttbild på Stig Saarinen, brandmästare vid Västra Nylands räddningsverk. Bild: Yle/ Bubi Asplund västra nylands räddningsverk,Västnyland,oljebekämpning,brandmästare,oljeolyckor

Två tankfartyg var väldigt nära kollision söder om Hangö under veckoslutet. Vid en storolycka hade närmare 96 000 ton olja runnit ut i havet.

Brandmästare Stig Saarinen vid Västra Nylands räddningsverk berättar hur man agerar i en sådan situation.

- Då börjar vi med att höja vår beredskap. När det gäller en oljeolycka så har vi våra lager i Hangö, Ekenäs, Lojo och Kantvik. Vi börjar med att flytta vår utrustning närmare.

Det är Finlands miljöcentral som har huvudansvaret vid en oljeolycka medan räddningsverket verkställer operationen lokalt.

Oljan begränsas med bommar

Räddningsverket har runt 20 båtar som kan användas i den yttre och inre skärgården. I oljebekämpningsplanen finns anvisningar om hur snabbt man ska kunna reagera vid en olycka.

- Inom 12 timmar ska vi ha lagt begränsande oljebommar till en omfattning av 5 kilometer. När olyckan inträffar ute till havs är det här det första man bör göra.

Då läget är stabilt börjar man samla upp oljan i containers, med så kallade "skimmers". Det är ett slags borstsystem som får upp oljan ur vattnet.

Ny utrustning för oljebekämpning presenteras i Hangö.
Bommarna avgränsar oljan. Ny utrustning för oljebekämpning presenteras i Hangö. Bild: YLE / Veronica Montén bommar

Utmanande läge till havs

Bommarna är uppblåsbara och ska tåla tuff väderlek. Utanför Hangö kan hård sjögång förvisso försvåra arbetet men hela ansvaret vilar inte på det lokala räddningsverket, förklarar Stig Saarinen.

- Vårt ansvar sträcker sig så långt som 20 sjömil. Efter det tar statliga myndigheter över. De har egna båtar och bekämpar oljan ute till havs. Under tiden höjer vi vår beredskap på land.

Om oljan kommer närmare land kan räddningsverket ge sig i kast med den. Utrustningen är inte direkt lämpad för oljebekämpning längre ut.

Vad händer om vinden ligger på och oljan rör sig närmare fastlandet och skärgården?

- Vi har på förhand tittat på kartan och sett efter var vi ska placera bommarna. Miljöcentralen gör beräkningsmodeller för var oljan kommer att flyta i land. Enligt det kan vi sedan bomma i skärgården.

När oljan närmar sig land blir det betydligt mer att samla upp eftersom den binder material närmare stränderna. Det kan vara växtlighet och fåglar som fastnat i oljan som då väger 10 till 20 gånger mera.

Vid en olycka i Finska viken uppskattas man ha beredskap att bekämpa 30 000 ton olja.