Hoppa till huvudinnehåll

Utmarsch påverkar Soneras kundservice

Headset.
Headset. Bild: Yle/Rolf Granqvist hanghout

En arbetskonflikt påverkar Soneras kundservice. Den del av personalen som är anställd via bemanningsföretagen Barona och Manpower deltar i en utmarsch och stannar hemma från jobbet både i dag och imorgon.

Sammanlagt deltar ungefär 600 personer som arbetar inom informationsteknik i utmarschen, som enligt Pro berör flera teleoperatörer.

Vid Sonera uppger man att utmarschen främst berör Tele Finlands kundbetjäning som förlitar sig på bemanningsföretag.

Timo Saxén vid Soneras presstjänst säger att flera hundra personer vid Soneras kundbetjäning är bolagets egna anställda som inte berörs av utmarschen. Saxén säger vidare att man vid Sonera inte vill spekulera kring orsakerna till utmarschen eftersom bolaget inte är part i konflikten.

Enligt fackförbundet Pro försöker arbetsgivarförbundet Palta och personaltjänsteföretaget Barona tvinga igenom ett byte av kollektivavtal för sakkunniga inom branschen - det här skulle leda till lönesänkningar på nästan 30 procent samt sämre arbetsvillkor för de sakkunniga.

Sonera meddelar på sin webbsida att utmarschen kan göra telefonköerna längre, särskilt när det gäller företagskundernas telefonservice.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes