Hoppa till huvudinnehåll

Nu blir bussbiljetten dyrare - västmetron och ringbanan sätter press på HRT:s ekonomi

Den nya resekortläsarn på Järnvägstorget.
Det blir dyrare att åka kollektivt år 2017. På bild de nya kortläsarna som införs nu. Den nya resekortläsarn på Järnvägstorget. Bild: Arda Yildirim resekort,Resekort och -biljetter,Kortläsare,kortläsare

Huvudstadsregionens dyra spårprojekt och västmetrons försening känns i plånboken för den som åker kollektivt.

Biljettpriserna i huvudstadsregionens kollektivtrafik stiger igen vid årsskiftet. I medeltal är biljetterna dryga fyra procent dyrare än i år.

En vuxen som åker med en 30 dagars biljett betalar ett par euro mer i månaden för att resa inom en sektor. Priset för en 30 dagars regionbiljett stiger med något över fyra euro från 102,4 till 106,5 euro

Den som använder en regionbiljett 11 månader i året för att pendla till jobbet kan räkna med att det kostar 45,1 euro mer att åka till jobbet år 2017.

Enkelbiljetternas pris oförändrat

Enkelbiljetterna blir inte dyrare den här gången, eftersom deras pris stigit så kraftigt under tidigare år jämfört med andra biljettyper. En enkelbiljett för en zon kostar också i januari 3,20 euro, och en enkelregionbiljett 5,50 euro, när de köps av föraren.

Enkelbiljetterna som köps med resekort, de så kallade värdebiljetterna, blir något dyrare men är fortfarande billigare än en biljett köpt av chauffören. Helsingforsregionens trafik vill uppmuntra passagerarna att använda resekortet. Med resekortet kostar en resa inom en zon 2,18 euro, och en regionbiljett 4,25 euro. Värdebiljetternas pris ökar med 10-20 cent.

Mobilbiljetternas pris höjs inte. Det kostar 2,90 euro att åka med mobilbiljett inom en zon. Regionbiljetter som köps med mobiltelefonen kostar 5 euro.

Kontrollavgiften höjs inte

HRT föreslog att kontrollavgiften skulle ha höjts till 100 euro, men det godkändes inte av Trafik- och kommunikationsministeriet. Den som blir fast för att resa utan biljett ska också år 2017 betala 80 euro.

I framtiden kan det bli stora förändringar i biljettpriserna eftersom hela systemet ska genomgå en stor reform där biljettzonerna görs om. Reformen kan göras först när alla kortläsare har bytts ut, och i samma veva tas också nya resekort i bruk. På HRT tror man att reformen kan göras år 2018.

Varför stiger biljettpriserna?

Biljettpriserna i huvudstadsregionens kollektivtrafik har stigit i snabb takt de senaste åren. Det har varit tal om ännu större prishöjningar, men biljettpriserna är en politiskt känslig fråga. Många lokalpolitiker motsätter sig en höjning av HRT:s biljettpriser.

Samtidigt finns ett stort tryck på priserna, det här eftersom kollektivtrafikens kostnader stiger. Det är främst dyra spårprojekt som västmetron och ringbanan som skapar tryck på kollektivtrafikens ekonomi.

Medlemskommunerna i HRT förutsätter att hälften av kostnaderna täcks av biljettintäkter. Den andra hälften finansieras med skattemedel. För att få ett slut på prisökningen borde antingen linjer läggas ner eller kommunernas andel av finansieringen höjas.

Västmetron ger HRT en osäker ekonomi

I år har HRT:s budget också betungats av den ersättande busstrafiken som måste sättas in eftersom västmetrons start försenades. För år 2017 har budgeten lagts upp så att västmetron fungerar halva året. Om västmetron försenas ytterligare sätter det käppar i hjulet för HRT:s planer på matartrafik till metron.

I framtiden kan också den planerade snabbspårvägen innebära tilläggskostnader. Om Spårjokern kör igång på 2020-talet så ökar trycker på kollektivtrafikens biljettpriser.

Yle uutiset/Matti Koivisto

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen