Hoppa till huvudinnehåll

Österbottningar bakom spakarna på några av Sveriges största konserter

Anders Englund mixar ljudet Kulturskafferiet Ritz i Vasa.
Anders Englund sköter ibland tekniken på Kulturskafferiet Ritz i Vasa. Anders Englund mixar ljudet Kulturskafferiet Ritz i Vasa. Bild: Yle/Markus Bergfors mixare,scentekniker,kulturskafferiet ritz,Mixerbord,ljuddesigner

Går du på en show med Veronica Maggio, Kent eller Henrik Schyffert, är chansen stor att det är en österbottning i kulisserna som ser till att du både ser och hör vad som händer på scen. Arbetsmöjligheterna i Sverige lockar allt fler österbottningar och scenteknikerna är inte sena att följa.

Allt fler österbottningar flyttar till Sverige på grund av arbete och studier. Inte minst inom musikbranschen och de senaste åren har vi hört om flertalet musiker och artister som sökt lyckan i väster och även funnit den. Men en yrkesgrupp i musikbranschen som sällan nämns är scenteknikerna. Det vill säga de som jobbar med ljud och ljus vid konserter och evenemang, trots att det för tillfället finns ett tiotal österbottningar som arbetar med några av Sveriges största artister.

Anders Englund från Korsholm har jobbat heltid som scentekniker i sju år och förutom ett flertal företagskonferenser så har han även varit på turné med artister som Veronica Maggio, Jerry Williams, Magnus Uggla, Laleh och komikerna Henrik Schyffert och Fredrik Lindström.

Från elmontör till scenteknik

Englund är från början utbildad elmontör men när han och hans fru flyttade till Uppsala för att hon skulle studera, så ville han prova på något jobb där han kunde kombinera sina intressen för teknik och musik.

- När jag som tonåring spelade i band, så var det ingen som ville ta tag i det tekniska i replokalen och då fick jag sköta spakarna och jag trivdes ganska bra där, berättar Englund om hur intresset för ljudteknik började.

I Uppsala fick han jobb som lagerpersonal och "roadie" på ett företag som skötte evenemangsteknik. Sedan dess har han jobbat upp sig och i dag driver han både ett eget ljud- och ljusföretag i Finland och frilansar i Sverige.

Anders Englund.
Anders Englund säger att det är viktigt att du brinner för att göra en upplevelse för andra snarare än att du tycker det är häftigt med ett mixerbord. Anders Englund. Bild: Yle/Markus Bergfors scenteknik,scentekniker,ljuddesigner,Österbotten (historiskt landskap)

Kölappssystem för gnäll

Liksom många yrken som utförs i bakgrunden så får scentekniker sällan komplimanger när det går bra och ifall något går snett och ljudet inte fungerar så får man snabbt skäll. Englund instämmer.

- Ofta skulle det behövas kölappsystem för allt gnäll, men man vet ju att om ingen klagar så har man gjort något riktigt bra, skrattar Englund.

Englund tycker ändå att arbetet som scentekniker är värt sin möda.

- Det som driver mig är att få vara med och skapa en upplevelse och vara del av en konsert. Det är ett väldigt kreativt arbete och en form av konst att sitta bakom spakarna, tycker Englund.

Mer en industri i Sverige

Trots att Englund flyttade tillbaka till Vasa med sin familj för några år sedan så jobbar han ännu till stora delar i Sverige. Men han behöver sällan vara ensam österbottning eftersom han har ett nätverk på omkring tio österbottniska kolleger som alla jobbar på ansvarsfulla positioner på stora produktioner i Sverige.

Englund berättar att det ibland är förvånansvärt många österbottningar och nämner som exempel när han jobbade med humorshowen Ägd med Henrik Schyffert och Fredrik Lindström.

- När vi gjorde Ägd i Scandinavium i Göteborg var vi tre österbottningar av 10-14 scentekniker. En gjorde ljus, en ljud och jag gjorde videoproduktionen tillsammans med två svenskar.

I Sverige är musik- och livebranschen mer av en industri och mer utvecklat än i Finland, vilket Englund tror bidrar till att många scentekniker söker sig dit.

- Det betyder att det är bättre uppstyrt med arbetstider, boende och allt runt jobbet. Det är smidigare att jobba där och snarare överbemannat än underbemannat.

Orsaken till att österbottningar är uppskattade i branschen tror Englund kan bero arbetsmentaliteten.

- När det gäller österbottningar är det inte så mycket snack emellan raderna utan man gör det man ska göra och är stolt över det, och det leder ofta till nästa jobb.

Mickar justeras på Kulturskafferiet Ritz i Vasa.
Prylar är roligt men din uppgift är ändå att se till att saker funkar och låter bra, tycker Englund. Mickar justeras på Kulturskafferiet Ritz i Vasa. Bild: Yle/Markus Bergfors scenteknik,ljudteknik,mikrofoner,kulturskafferiet,scener,Vasa

”Jobbar hellre med bra teknik och trevliga kolleger”

Även om Englund träffar många kändisar i sitt jobb så säger han att det för honom inte spelar så stor roll vem som står på scenen, men att en större artist ofta innebär bättre produktion vilket underlättar hans arbete.

- Klart det är roligt när det är en bra show och det går ofta hand i hand med att någon känd står på scenen men jag är inte särskilt hajpad att jobba med stora artister. Jag jobbar hellre med bra teknik och trevliga kolleger, och man måste alltid jobba som ett team när man sätter upp en show.

Artisternas relation till scenteknikerna kan också variera. Medan vissa artister stänger dörren till sin loge så fort som möjligt så kan andra vara väldigt öppna och ordna allt från musikquiz till middagar för scenteknikerna.

När Englund turnerade med Henrik Schyffert och Fredrik Lindström, så ville de ha med teknikerna på allt.

- Henrik och Fredrik var väldigt inbjudande och ville ha med oss på allt. Det var snarare de som tyckte det var häftigt att åka buss med teknikerna än tvärtom, berättar Englund.

För tillfället trivs Englund väldigt bra med att jobba både i Finland och Sverige, även om han i framtiden hoppas ha fler uppdrag i Finland för att kunna vara mera hemma med familjen.