Hoppa till huvudinnehåll

"Elden sänkte Titanic, inte isen"

RMS Titanic förbereds för avfärd.
RMS Titanic förbereds för avfärd. Bild: Wikimedia Commons Sinking of the RMS Titanic,RMS Titanic

”Det var eld och inte is som sänkte Titanic”, så här skriker rubrikerna i flera brittiska tidningar just nu, med the Independent i spetsen, som skriver så här:

”RMS Titanics förlisning kan ha förorsakats av en enorm eldsvåda ombord på fartyget, inte av en kollision med ett isberg i norra Atlanten, detta enligt nytt bevismaterial som stöder den här teorin.”

Källan till det här ”avslöjandet” är den irländska journalisten Sean Moloney som har forskat i Titanics förlisning i årtionden. Han har studerat fotografier av Titanic, aldrig förr publicerade bilder tagna strax innan fartyget lämnade skeppsvarvet i Belfast.

På de här bilderna, som nyligen såldes på auktion, har Moloney identifierat nio meter långa mörka partier på styrbords sida av Titanics skrov, och han menar att de bara kan ha orsakats av den kolbrand som rasade inuti skeppet allt sedan det lämnade varvet och fram till stunden då det förliste.

"Elden gjorde stålet skört"

Moloneys hypotes, som han presenterade i en dokumentär på brittiska Channel 4 på nyårsdagen, går alltså som så att eldsvådan i den tre våningar höga kolbunker nummer 6 hettade upp skrovets sida så mycket, uppemot 1000 grader Celsius, att det gjorde stålet i skrovet skört, vilket fick det att ge efter desto lättare för isberget som Titanic kolliderade med den 14 februari 1912.

Och nu låg kolbunker nummer 6 faktiskt just där som, eller strax akter om, den reva som isberget slet upp i Titanics sida. Så helt ute och cyklar är Sean Moloney inte.

Men pressen som skriker om att ”eld sänkte Titanic, inte is” är däremot rätt så totalt på drift. Dels är det ingen nyhet att det brann ombord på Titanic, det har varit känt sedan 1912, och dels så var det i vilket fall som helst isberget som sänkte Titanic.

Isberget som sänkte Titanic.
Jo, det var det här isberget. Isberget som sänkte Titanic. Bild: Wikimedia Commons isberg,RMS Titanic

Dessutom var det inte en ”rasande eld”, det var en sakta pyrande glöd, visserligen väldigt het, men glöd hur som helst. Tror någon på allvar att en rasande eldsvåda med tillhörande rökutveckling kunde ha undgått att märkas av alla de ombordvarande?

Inte första gången det här slår någon

Och tanken på det sköra stålet i Titanics skrov är också långt ifrån ny, även om man hittills inte har kopplat det samman med elden ombord, utan nöjt sig med att konstatera att stålet som användes då man byggde Titanic och hennes systerfartyg Olympic och Britannic, garanterat inte skulle godkännas enligt dagens standarder.

Men eldshypotesen är förvisso fascinerande, även om den inte är ny. 2004 föreslog ingenjören Robert Essenhigh från Geological Society of America och Ohio State-universitetet att kolbranden var orsaken till att Titanic höll en sådan rasande fart den ödesdigra natten i april 1912.

Dokument rörande Titanicolyckan.
Dokument rörande Titanicolyckan. Bild: Robert Essenhigh RMS Titanic,skeppsbrott

Essenhigh frågar sig varför Titanics kapten valde att hålla en så hög hastighet när vissa fartyg rentav stannade upp helt och hållet och väntade på gryningen för att inte riskera att i nattens mörker köra på ett av de många isberg som man visste att lurade i vattnen utanför Newfoundland. Var det för att slå ett hastighetsrekord? Nej, ingen chans för det, Titanic var byggd för komfort, inte fart, konstaterar Essenhigh.

Så Essenhigh drar slutsatsen att Titanics höga hastighet, 22 knop vid tiden då isberget siktades, berodde på kolbranden ombord. Dylika kolbränder var inte ovanliga på ångfartygens tid, de berodde på självantändning i kolet och de var väldigt svåra att släcka.

Elda sig ur knipan

Så vad man ofta gjorde i dylika situationer var att man skyfflade kol så fort man kunde in i pannorna, man brände sig genom kolförrådet tills man kom ner till det pyrande kolet så att man kunde göra sig av med det också genom att kasta in det i ångpannornas eldstäder.

Det här var vad Titanics besättning gjorde under resan ut från Southampton, det var därför som Titanic höll en så hög fart: man skyfflade undan kol, in i eldstäderna, för att komma åt den pyrande kolbranden längre ned i bunker nummer 6, hävdar alltså Robert Essenhigh.

Ångpannorna på Titanic.
Ångpannorna i Titanic klara för installation. Ångpannorna på Titanic. Bild: Wikimedia Commons RMS Titanic,ångbåtar

2008 skrev The Independent att Ray Boston som hade ägnat 20 år åt forskning i den här frågan, hävdade att kolbranden började under farttester tio dagar innan Titanic lämnade Southampton. Enligt Boston skulle Bruce Ismay, chefen för rederiet White Star Line, ha sagt åt olycksutredarna att han hade fått order av fartygets de facto ägare John Pierpont Morgan, att hålla full fart under Atlantöverfarten.

Detta eftersom det fanns en risk att kolbranden, om man inte fick den under kontroll, förr eller senare skulle orsaka en katastrofal explosion ombord. Därför var det viktigt att man kom till New York så fort som möjligt. Så skynda på, lär alltså Morgan ha sagt åt Ismay. Men säg ingenting åt passagerarna, så att de inte oroar sig i onödan…

Det var kanske av den här orsaken som John Pierpont Morgan i all tysthet avbokade sin egen biljett på Titanic dagen innan jungfrufärden, menar Ray Boston.

Konspirationsteorier i parti och minut

Med andra ord, konspirationsteorier om ”den verkliga orsaken” till att Titanic förliste har det funnits sedan första början, och de lär inte ta slut i första hast. Och även om de inte involverar rymdvarelser så är det på sin plats med lite is i magen, så att säga.

RMS Titanic.
RMS Titanic. Bild: Wikimedia Commons RMS Titanic,ångbåtar

Jo, det pyrde i kolbunker nummer 6, det har vi vetat sedan dag 1, även om man inte har fäst någon större uppmärksamhet vid det. Men låt oss inte glömma att Titanic kolliderade med ett enormt berg av is mitt i havet. Och de flesta sakkunniga som uttalar sig i kölvattnet efter den här senaste ”nyheten” tycks vara av den åsikten att det var mer än nog för att sänka fartyget, kolbrand eller inte.

Men som den före detta sekreteraren för det brittiska Titanicsällskapet, David Hill, säger åt The Independent: de nya fotografierna ”visar tydligt att fortfarande, efter alla dessa år, kan det här gamla skeppet kasta fram nya saker som får oss att ränna omkring huvudlöst. Det är fullständigt fascinerande!”

Det kan knappast någon förneka. Fascinerande minsann.

Läs också

Vetenskap

Nyligen publicerat - Vetenskap