Hoppa till huvudinnehåll

Kommunerna kräver bättre vinterunderhåll på riksväg åtta

Vinterföre på riksåttan.
Arkivbild. Vinterföre på Riksåttan. Vinterföre på riksåttan. Bild: YLE/Rolf Granqvist rekka

Riksväg åtta har den näst högsta klassen för vintervägunderhåll men efter dödsolyckan i Kronoby i början på december i fjol kräver kommunerna en förbättring. På vägavsnittet mellan Vasa och Karleby borde den högsta klassen gälla.

Samarbetsnämnden för kommunerna i Jakobstadsnejden kräver en rad förbättringar av regeringen när det gäller själva vägen, omkörningsfiler, breddning av vissa vägavsnitt och ett bättre vintervägunderhåll.

Kommunerna i Jakobstadsnejden motiverar förbättringskraven bland annat med den stora andelen tung trafik längs riksåttan och att det sker betydligt fler olyckor med dödlig utgång än i landet i genomsnitt.

Klass 1 eller klass 1S

När det gäller underhållet av Riksåttan vintertid är vägen placerad i klass 1, vilket är den näst högsta klassen. I den högsta klassen, 1 S, skall vägen i huvudsak vara bar. I klass 1 skall vägen vara bar största delen av tiden. Nattetid och när vädret förändras kan mindra halka förekomma.

Efter dödsolyckan i början på december krävde yrkeschaufförerna och lastbilsägarna att underhållet måste bli bättre. NTM-centralen som beställare lovade förstärka övervakningen av att jobbet verkligen blir utfört som lovat och anställde en konsult för ändamålet..

- I viss mån har vi sett förändringar men inte är vi på den nivå som vi önskar ännu i alla fall. Nog vill vi ha en ytterligare en förbättring från det här, säger Staffan Molander som är lastbilsägare och viceordförande för branschorganisationen SKAL-Österbotten.

Staffan Molander, viceordförande för SKAL-Österbotten
Staffan Molander. Staffan Molander, viceordförande för SKAL-Österbotten Bild: Yle/ Kjell Vikman Österbotten,Jakobstad,åkeriägare

- När vi har diskuterat ärendet med kolleger anser vi att bara vi kommer upp till den nivå, som nivå 1 enligt dokumenten borde vara, skulle vi klara oss.

Enligt Staffan Molander når underhållet inte upp till den nivå som beställaren NTM-centralen i Södra Österbotten har beställt och betalt för. Frågan är varför?

- Ja, endera görs det på fel sätt eller så görs det för lite. Det är entreprenören som måste reda ut varför det går fel.

Entreprenören i det här fallet är Destia och där godkänns inga fel eller brister.

- Vi har samma förpliktelser och vidtar samma åtgärder som förr och som gällt hela vintern. Vi sköter vägarna enligt de avtal som gäller , säger Anton Toppinen som är ansvarig för vintervägunderhållet längs Riksåttan mellan Vassorfjärden och Karleby.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten