Hoppa till huvudinnehåll

Många vill registrera båten i Estland: "E-posten är stockad, servern har kraschat"

Bild på en segelbåt i solnedgången.
Bild på en segelbåt i solnedgången. Bild: Ismo Pekkarinen / All Over Press segelbåtar

Den planerade båtskatten har väckt en hel del ont blod bland båtfolket. Nu går ett finländskt företag båtägarna till mötes genom att erbjuda möjligheten att registrera sin båt i Estland för att undvika skatten. Företagets talesperson Sami Parviainen berättar att intresset för tjänsten har överträffat alla förväntningar.

- Efterfrågan har överträffat alla förväntningar, e-posten har stockat sig och vår server har kraschat, berättar Parviainen.

Enligt Parviainen tyder det stora förhandsintresset på att så många som 10 000 båtar kan komma att registreras i Estland under våren. För den som vill registrera båten i Estland finns två alternativ, berättar han.

- Man kan antingen göra det under eget namn eller så kan man starta ett bolag som registrerar båten och hyra båten via detta bolag.

Trafi: Båtar som används i Finland måste registreras här

Frågan är i vilken utsträckning de estniskt registrerade båtarna får användas i Finland. Enligt Trafiksäkerhetsverket måste båtar som huvudsakligen används i Finland också vara registrerade här.

- Om farkosten används i Finland så måste den registreras här. Lagen gör det inte möjligt att registrera båten i Estland och använda den i Finland, berättar enhetschef Ville Räsänen vid Trafi.

Enligt Sami Parviainen finns det däremot ingen lag som tvingar en båtägare att registrera sin båt i Finland. Det avgörande är i vilken utsträckning båten används i Finland, anser han.

- Om en finländare äger en båt och vill använda den till exempel i Italien eller i Estland så kan man inte tvinga ägaren att registrera båten i Finland. Jag känner till tiotals finskägda båtar som finns utomlands.

Begränsar registreringslandet möjligheten att använda båten i Finland?

- Enligt vår uppfattning finns de ingen lag som förhindrar det här. Om vi räknar med att båtsäsongen är sex månader och båten användas i Finland en månad och på annat håll under resten av tiden så sker väl den huvudsakliga användningen på annat håll.

- Vi kommer att se vilken myndigheternas inställning kommer att vara, det är ju tullen och skattemyndigheterna som sköter den huvudsakliga övervakningen.

Protest mot båtskatten

Enligt Sami Parviainen är företaget som erbjuder registreringstjänsten inte ute efter att sko sig ekonomiskt. Det handlar helt enkelt om en protest mot den planerade båtskatten som upplevs som orättvis.

- Staten har beslutat sig för att införa en skatt som man räknar med att kommer att ha en negativ inverkan på skatteintäkterna. Det är ingen logik i det hela!

Båtskatten är mellan 100 och 300 euro. Ser du det här som en orsak att registrera båten utomlands?

- Månne inte den här skatten också kommer att stiga med tiden. Å andra sidan är båtarna köpta med pengar som man redan betalat inkomstskatt för, dessutom har man betalat moms på båtens pris. Så det känns nog som att man beskattar något som redan beskattats. Det är inte rätt.

Tror du att regeringen tänker om ifall många båtar registreras i Estland?

- Jag skulle hoppas det, vilket visar på att vi inte är ute efter att göra vinst. Om målet att slopa båtskatten förverkligas kommer vårt företag att ha gjort sig onödigt. Då kommer vi att vara mycket nöjda!