Hoppa till huvudinnehåll

Saras fitnessdiet är inte samma sak som bantning

Bildkollade med Sara Back från en tävling, och när hon tittar sig själv i spegeln på gymmet.
Sara Backs muskler har inte dykt upp bara så där. De är resultatet av ungefär tolv timmar träning i veckan. Bildkollade med Sara Back från en tävling, och när hon tittar sig själv i spegeln på gymmet. Bild: Privat sara back

Ny finländsk forskning visar att majoriteten av de kvinnor som sysslar med fitness inte tar skada av den omtalade fitnessdieten. Sara Back som tävlar i bikinifitness är glad över resultatet.

- Jag har nog alltid vetat om att det inte är skadligt, men det är kul att det kommer fram offentligt nu också så att även andra förstår att det inte är så farligt, säger Sara Back som tävlar i bikinifitness.

Under de senaste åren har träningsformen fått ta emot en hel del kritik på grund den hårda träningen och den tillhörande dieten. Forskarna betonar att träningsformen inte passar alla, men att majoriteten av de som tävlar lyckas återhämta sig efter den stränga dieten. Sara berättar att hon själv alltid mår som bäst alldeles i början av en tävlingsdiet. I slutet kan hon känna sig lite sliten.

- Det är nog en utmaning många gånger, men som person är jag också väldigt tävlingsinriktad och har alltid haft höga krav på mig. Jag tycker också om att prestera under press, så därför passar den här livsstilen mig.

Hatar ordet bantning

När Sara för ungefär fyra år sedan började med idrottsgrenen kunde hon få en del kritik för sin livsstil. Grenen var ny i Finland och det var nästan ingen annan i Österbotten som tävlade.

- Då höjde folk på ögonbrynen och tyckte att jag bantade, men det är verkligen ett ord som jag hatar. Jag säger att jag är på en tävlingsdiet, och det är mer som en livsstil.

Bikinifitness

  • Bikinifitness är en gren inom fitness. Till fitness hör också bodyfitness och women's physique.
  • I bikinifitness bedöms fysiken, som ska vara muskulös och vältränad. Det som skiljer bikinifitness från andra grenar är att man ändå vill ha kvar den kvinnliga formen. Man ska alltså inte ha lika mycket muskelmassa som i de andra grenarna. - Helt ärligt kan man säga att det är en liten skönhetstävling inom idrotten, säger Sara Back.
  • Här kan du läsa mer om reglerna för en tävling inom bikini fitness.

Sara är mån om att ge kroppen allt den behöver för att behålla den muskelmassa hon byggt upp under tiden hon inte är på en tävlingsdiet. Hon berättar att poängen inte är att gå ner i vikt, utan att få till en bra kroppssammansättning.

Äter varierat och noggrant

En tävlingsdiet ser olika ut för olika personer. För Saras del gäller det att äta varierat. En frukost kan bestå av havregrynsgröt med ägg och bär. Som mellanmål äter hon kvarg, grynost eller riskakor med något pålägg. Lunch och middag består vanligtvis av de klassiska råvarorna potatis, ris, kyckling, lax, kött och grönsaker.

- Jag äter sex måltider om dagen med ungefär tre timmars mellanrum. Jag väger upp maten så att jag vet exakt hur många kalorier jag får i mig, och så följer jag ett träningsschema.

Just nu tränar Sara två gånger om dagen, sex dagar i veckan. Oftast blir det en konditionsbaserad träning på morgonen och styrketräning på eftermiddagen.

Okej med paus för julmaten

Sara har precis inlett en träningsdiet. Det var veckan runt jul hon började, och då tänker vi så klart: Hur är det möjligt att undvika all god julmat? Är det ens mänskligt att göra så? Hon lugnar oss med att säga att hon faktiskt får ta pauser i dieten ibland.

- Jag höll dieten dagarna före men på julafton släppte jag den helt och åt precis allt jag ville. På juldagen var jag tillbaka på dieten igen. Man måste nog kunna slappna av lite ibland, och det kan göra gott både psykiskt och fysiskt. Men så klart kan man inte göra det flera dagar eller veckor ifall man står inför en tävling. Då är det nog stenhård koll som gäller.

Bikinifitness kräver engagemang

Handlar ditt nyårslöfte om att bli mästare på bikinifitness? Då kan det nog krävas en hel del engagemang.

- Om du vill satsa på att bli bäst inom grenen så är det nog hundra procent som gäller. Du ska vara stenhård med dig själv och ha med dig dina matlådor överallt. Om kompisarna far ut på helgen och dricker öl ska du vara stark nog att säga nej tack.

Kollage med bilder på Sara Back från en tävling.
Du måste vara beredd att sätta träningen först ifall du vill bli bra på bikinifitness. Kollage med bilder på Sara Back från en tävling. Bild: Sara Back sara back

Det låter lite jobbigt, men Sara har aldrig ångrat sitt val att börja tävla i bikinifitness.

- Det är mitt kall och jag satsar hundra procent och njuter av tillvaron, säger hon.

Vad var det svåraste i början?

- Det som jag tyckte var jobbigt var att jag åt så mycket mat. När jag fick mitt första kostschema bestod det av sex stora måltider om dagen. Det var svårt att få ner allt i början, men kroppen anpassar sig och när man äter mera blir också ämnesomsättningen snabbare. Nu är jag hungrig hela tiden.

Vill du se Sara tävla kan du kolla in henne på nätet den femte mars. Då tävlar hon på Arnold Classic i Columbus i USA. Det hålls inga proffstävlingar i Finland i år, men i maj kommer Sara antagligen även att tävla i Stockholm.

Här kan du läsa mer om forskningen.

Nyligen publicerat - X3M