Hoppa till huvudinnehåll

Arbetet vid färjfästet klart nästa vecka

Kö vid färjfästet Pargas-Nagu i november.
Kö vid färjfästet Pargas-Nagu i november. Bild: Yle/Johanna Ventus färja,färjkö,Nagu,Pargas

Vid färjfästet Pargas-Nagu är reparationsarbetet nu på slutrakan. Nästa vecka ska byggarbetet vara klart, med god marginal till att nya hybridfärjan Elektra börjar trafikera till sommaren.

Färjfästena vid Lillmälö och Prostvik i Pargas repareras för att Finferries nya hybridfärja ska kunna börja trafikera på rutten.

Ny hybridfärja mellan Pargas och Nagu
Så här ska Elektra se ut. Ny hybridfärja mellan Pargas och Nagu Bild: Finferries hybridfärja

Då reparationsarbetet körde igång i maj var planen att allt skulle vara klart i november, men arbetet har dragit ut på tiden. Bland annat blev man i slutet av året tvungna att ta extra prover av betongen då den levererats från Rudus, samma bolag som levererat betong till byggarbetsplatsen vid det nya T3-sjukhuset i Åbo. Där måste nu flera konstruktioner rivas på grund av hållfasthetsproblem i betongmassan.

Ännu har inte dykdalbernas betong undersökts och nya provborrningar kommer att utföras vid dykdalberna i januari. Men proverna vid själva färjfästena i Lillmälö och Prostvik fick godkänt och i början av nästa vecka är byggarbetet klart.

Det meddelar Marko Saarelma som är ansvarig vid byggentreprenören Terramare. Planen är att trafiken ska börja löpa som normalt från de nya färjfästena i början av februari.

Trots förseningen är arbetet alltså klart med god marginal till att den nya hybridfärjan Elektra börjar trafikera mellan Pargas och Nagu till sommaren.

Läs också

Åboland

Bekanta dig med hur vi jobbar med Ansvarsfull journalistik

Nyligen publicerat - Åboland