Hoppa till huvudinnehåll

Logga ut och få tid för annat - "Fundera inte så mycket på sociala medier"

En närbild på ungdomar som surfar på sina smarttelefoner.
Dags att börja umgås i riktiga livet istället för sociala medier? En närbild på ungdomar som surfar på sina smarttelefoner. Bild: Yle/Matias Monola nyhetsskolan

Svårt att logga ut och stänga ner? Många upplever ett starkt begär att finnas på sociala medier. Vilja, mål och visioner rekommenderas för den som vill bli fri från ovanan att fastna framför skärmen.

För att bli fri från begäret att alltid finnas tillgänglig online måste man inse att man har ett problem som kräver en åtgärd. Det är också av största betydelse att man själv vill dra ner på tiden som spenderas på sociala medier.

Ett första steg är att inse att man blir lurad av den upplevda stimulansen och får förståelse för det.

- Facebook fungerar som dopamin på hjärnan, du får stimulans när du drar fingret på skärmen och kan inte sluta utan förväntar dig att nästa inlägg är ännu bättre. Man måste förstå att man blir lurad, säger vuxenpedagogen och föreläsaren Lars Losvik.

Lägg upp ett mål

Den som vill skära ner på sin skärmtid gör klokt i att sätta upp ett mätbart mål. Det kan handla om att använda sociala medier under en begränsad tid. Målet ska vara realistiskt och möjligt att förverkliga.

För att försäkra sig om att det här inte är något man skjuter på framtiden ska man bestämma sig för en tidpunkt.

- Man måste acceptera målet och förstå att man kommer att få kämpa för det, annars kommer det inte att gå, säger Losvik.

Vision och drömmar

Det är viktigt att vi har en vision av hur den egna tiden används då vi inte är på sociala medier.

- Se framför dig hur du kommer ut i verkliga livet där du satsar mera på din omgivning och dina barn. Det handlar om mindfulness, alltså att leva i nuet, säger Losvik.

När man går in för att ändra på sitt beteende är det viktigt att starten blir bra. Losvik tipsar om att inleda med en paus från sociala medier på tre dagar. Efter tre dagar kan man logga in igen för en timme.

Det viktiga är att man får en belöning då man lyckas. Det kan vara belöning i form av tid på sociala medier eller exempelvis en ny skjorta.

Rädslan att missa något viktigt

Många upplever stress över att de kan missa en stor händelse eller nyhet om de inte är uppdaterade på sociala medier.

- Fundera inte så mycket på sociala medier. Åk ut, umgås i riktiga livet och känner du för det så kan du ibland dela med dig av en bild, säger Losvik.

Det finns mycket positivt med sociala medier och Losvik betonar att ingen ska behöva sluta med att vara uppkopplad, men att det är viktigt med självreflektion och att vi själva väljer hur vi vill använda vår tid.

- Det är dags att fundera över dåliga vanor och vad vi gör på rutin. Det är dags att våga vara lite svårtillgängliga, kanske vi inte behöver vara tillgängliga alltid? En liten tid på sociala medier är okej, men huvudsaken är att finnas på riktigt, säger Losvik.

Lars Losvik i vinterlandskap.
Att hänga på sociala medier kan vara en dålig ovana, säger Lars Losvik. Lars Losvik i vinterlandskap. Bild: Yle/Anne Teir-Siltanen. lars losvik

Läs också

Nyligen publicerat - Hälsa