Hoppa till huvudinnehåll

Finländarna textar och ringer allt mera sällan – men telefonräkningarna är lika stora

Kvinna surfar på sin mobiltelefon.
Kvinna surfar på sin mobiltelefon. Bild: Pixabay telefoner,smarttelefoner,iPhone,Apple Inc.,internet,Facebook,Roaming,surfa

Vi finländare ringer varandra allt mera sällan, och också antalet skickade textmeddelanden har minskat. Samtidigt köper de flesta finländare ändå mobilabonnemang som innehåller stora mängder textmeddelanden och mycket samtalstid.

Förra året ringde medelfinländaren ungefär 60 samtal per månad, år 2011 var antalet nästan 80.

Under samma tid har antalet skickade textmeddelanden minskat med nästan hälften. Finländarna håller istället allt oftare kontakt via sociala medier.

– Det är fråga om en märkbar skillnad. Men en del viktiga diskussioner, som jobbsamtal sköts fortfarande per telefon, säger Petri Järvikuona som är expert i kommunikationsmarknadsföring vid Kommunikationsverket.

Onödiga paketlösningar?

Största delen av finländarna har fortfarande ändå så kallade obegränsade mobilabonnemang som erbjuder en obegränsad mängd mobildata, men också en stor mängd samtalstid och textmeddelanden.

På Kommunikationsverket uppskattar man att en stor del av konsumenterna betalar i onödan för de samtal och textmeddelanden som ingår i paketen.

– Våra kunder anser att de har en sak mindre att fundera på då månadsavgiften är fast och telefonräkningen alltid är lika stor, säger Cedric Kamtsa på mobiloperatören DNA.

Månadsavgiften för sådana paket varierar, de kostar mellan 20 och 30 euro beroende på operatör.

Enligt Kamtsa ringer finländarna ändå lite längre samtal än tidigare, trots att antalet är mindre.

– En del finländare betalar säkert i onödan för samtal och textmeddelanden. Men det är bra att minnas att vi i Finland har väldigt förmånliga mobilabonnemang om man jämför med många andra länder, säger Järvikuona.

Textmeddelandet kan få nytt liv

På Kommunikationsverket tror man att mängden använd mobildata fortsätter att växa, om än i långsammare takt.

Antalet ringda samtal och skickade textmeddelanden uppskattas också fortsätta minska när det gäller kommunikation mellan konsumenter.

Textmeddelandena har ändå fått ett nytt liv på annat håll.

– Många företag skickar till exempel textmeddelanden för att påminna kunder om tidsbeställningar, säger Järvikuona.

Han tror inte att textmeddelandena helt kommer att dö ut bland privatpersoner.

– Textmeddelanden kan man ju också använda då internet inte fungerar, säger han.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes