Hoppa till huvudinnehåll

Kollektivtrafiken: Sjundeå kryper upp i en trygg famn men det kostar

Y-tåget stannar på Sjundeå station.
Sjundeåborna använde sitt Y-tåg flitigt. Medlemskap i samkommunen Helsingforsregionens (HRT) trafik ska trygga framtidens kollektivtrafik. Y-tåget stannar på Sjundeå station. Bild: Yle/Minna Almark y-tåget

Biljettpriserna förändras inte mycket. Men Sjundeå kommuns kostnader för kollektivtrafiken stiger avsevärt.

Ett medlemskap garanterar att kollektivtrafiken fortsätter och i bästa fall kan den bli bättre. HRT har också i en förhandlingssituation bredare axlar än lilla Sjundeå. Dessutom finns ingen annan lösningsmodell i sikte.

Så motiveras nu förslaget att Sjundeå bör gå med i samkommunen Helsingforsregionens trafik HRT.

450 000 kan bli 700 000 euro per år

Priset för ett medlemskap blir mellan 500 000 och 700 000 euro beroende på biljettintäkter och resor och andra faktorer. Det är betydligt mera än dagens 450 000 euro. Kommundirektören tycker ändå att ett medlemskap är värt sitt pris.

- Medlemskapet ger inga garantier om fler tåg i rusningstid, om kvällståg eller veckoslutstrafik. Men det här ger en bättre förhandlingsposition och en tryggare framtid, säger Juha-Pekka Isotupa.

VR tänker i första hand på fjärrtågstrafiken.― Juha-Pekka Isotupa, kommundirektör

Vilka tåg som går i framtiden beror förutom på HRT också på VR och Trafikverket.

- Näringslivet i Åbo och Egentliga Finland verkar ha förkörsrätt när det gäller trafiken på kustbanan. VR tänker i första hand på fjärrtågstrafiken, menar Isotupa.

Huvudstadsregionens trafiksystem öppnar sig för Sjundeåpendlaren

Biljettpriserna kommer i och med medlemskapet inte att ändra avsevärt, säger han. En månadsbiljett för tågresor till Helsingfors kostade i höstas 159 euro och 2018 beräknas den kosta 154 euro.

En glad man i kostym. Han heter Juha-Pekka Isotupa.
Juha-Pekka Isotupa En glad man i kostym. Han heter Juha-Pekka Isotupa. Bild: Yle/Petra Thilman Västnyland,Sjundeå,juha-pekka isotupa,Kommundirektör

HRT håller på med en biljettreform där zonerna läggs om. Det är därför oklart exakt hur priserna kommer att se ut 2018.

- Det viktigaste för pendlaren är hur som helst att få tillgång till HRT:s hela biljettsystem och all anslutningstrafik, påminner Isotupa.

Sjundeå blödde då VR lade ner Y-tåget

Det var en hård smäll för Sjundeå när VR meddelade att Y-tågstrafiken läggs ned våren 2016. Kommunen hotade bli helt utan tågtrafik men lyckades snabbt förhandla fram ett avtal om tågturer som delvis ersatte Y-tågen. Avtalet blev dyrt och framtiden såg osäker ut. Ett medlemskap i HRT blev därför aktuellt.

Luftbild visar framtidens kommuncentrum i Sjundeå med det nya området som Asuntosäätiö planerar och förverkligar.
Sjundeås stationssamhälle är kommunens nya centrum. Där finns hustomter för otaliga nya pendlarfamiljer. Luftbild visar framtidens kommuncentrum i Sjundeå med det nya området som Asuntosäätiö planerar och förverkligar. Bild: Sjundeå kommun asuntosäätiö

Sjundeå med cirka 6 000 invånare är en pendlarkommun. Kommuncentrum har planlagts med tanke på pendlarna.

Nästan hälften eller 45 procent av de Sjundeåbor som har ett jobb pendlar till huvudstadsregionen. Från Sjundeå arbetspendlar över 1 300 personer till Helsingfors, Esbo eller Vanda. Dessutom pendlar över 200 personer från huvudstadsregionen till ett jobb i Sjundeå. Utöver dessa pendlar många skolelever och studerande till en annan ort.

Utsikten ur en buss framruta i en korsning.
HRT sköter kollektivtrafiken i huvudstadsregionen och en del kranskommuner. Utsikten ur en buss framruta i en korsning. Bild: YLE/Rose-Marie Sundström tariff

Många har slutat tågpendla då populära tågturer inte kunde ersättas. Det här gäller till exempel morgontåget från Sjundeå klockan åtta. Också kvällståg och veckoslutstrafik saknas nu.

Beslut i februari

Besluten brådskar nu eftersom Sjundeås medlemskap kräver en förändring i HRT:s grundavtal. Sjundeå måste ge ett bindande besked redan i februari för att kunna bli medlem om ett år.

Bildningsnämnden i Sjundeå föreslås på tisdag (10.11) tacka ja till anhållan om medlemskap. Frågan går sedan i rask takt vidare till kommunstyrelsen och fullmäktige.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland