Hoppa till huvudinnehåll

Lång telefonkö till hälsovård i Helsingfors – "Det nya systemet är helt kaputt"

Femkantens hälsostation
Det är svårt att nå en del hälsovårdscentraler per telefon i Helsingfors. Femkantens hälsostation Bild: YLE/ Berislav Jurisic svenska vårdlag

Många patienter som har försökt ringa hälsovårdscentralerna i Tölö, Vallgård och Nordsjö har fått vänta i timmar. Problemet har att göra med ett nytt servicesystem som togs i bruk i december. Meningen är att en allt större del av patienterna ska kontakta sin HVC elektroniskt.

Nordsjöbon Kaj-Erik Fohlin har försökt kontakta Nordsjö hälsovårdscentral ett flertal gånger, utan att lyckas.

- Det här nya systemet är helt kaputt. Tidigare ringde de tillbaka. Jag vet flera personer som nu har fått vänta i timmar för att komma fram, säger Fohlin.

Tidigare ringde de tillbaka. Jag vet flera personer som nu har fått vänta i timmar för att komma fram.― Kaj-Erik Fohlin

Fohlins fru fick akut öronvärk i början av januari, men det tog långt över två timmar innan personalen på Nordsjö HVC svarade i telefon. På själva HVC var det ingen rusning och Fohlin tycker i allmänhet att vården man får är bra. Problemet är att överhuvudtaget få kontakt med HVC.

- Det måste vara möjligt att få kontakt per telefon. Man kan inte låta en människa vänta i två timmar, säger Fohlin.

Nordsjöbon Kaj-Erik Fohlin är missnöjd med servicen på Nordsjö hälsostation.
Nordsjöbon Kaj-Erik Fohlin har fått vänta i timmar för att nå Nordsjö HVC per telefon. Nordsjöbon Kaj-Erik Fohlin är missnöjd med servicen på Nordsjö hälsostation. nordsjö

Staden medger att problem finns

Fohlins skarpa kritik klingar inte för döva öron. För tillfället är det nya servicesystemet i bruk på hälsovårdscentralerna i Nordsjö, Tölö och Vallgård. Det nya systemet innebär bland annat en möjlighet att sköta kontakten helt elektroniskt. För det krävs att man registrerar sig till exempel med sina bankkoder.

- Systemet är inte det smidigaste möjliga, men vi är glada över att vi har fått ta det i bruk i ett så här tidigt skede, säger Virpi Jolkkonen som är överläkare vid Tölö HVC.

Systemet är inte det smidigaste möjliga, men vi är glada över att vi har fått ta det i bruk i ett så här tidigt skede.― Virpi Jolkkonen, överläkare

Samtidigt har det elektroniska systemet inneburit att telefonköerna blivit längre. Också det här är ett problem som hälsovårdscentralerna är medvetna om.

- Vi försöker åtgärda det här genom att se till att fler personer svarar på telefonsamtal, säger Pia Luukkonen som är överläkare vid Vallgårds HVC.

En kontaktperson ska göra vården smidigare

Den elektroniska kontakten är bara en del av en större förnyelse. Varje patient ska också få en egen kontaktperson, vilket enligt hälsovårdscentralerna ska göra vården smidigare. För många patienter i Tölö, Vallgård och Nordsjö har problemet varit att man fastnat i telefonkön och aldrig fått tag på sin kontaktperson.

Nordsjöbon Kaj-Erik Fohlin är skeptisk och tror att problemen med de långa telefonköerna kommer att kvarstå en tid framöver.

- De lovar alltid att det ska bli bra inom några veckor men när några veckor har gått så blir det inte bra, säger Fohlin.

Det är meningen att det nya servicesystemet ska tas i bruk i större skala efter att systemet testats och utvecklats i Tölö, Nordsjö och Vallgård.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen