Hoppa till huvudinnehåll

Lovisa högstadium införde telefonparkering

En närbild på ungdomar som surfar på sina smarttelefoner.
Inget mera surfande på sociala medier eller läsande av meddelanden under lektionstid i Lovisanejdens högstadium. (Illustrerande arkivbild.) En närbild på ungdomar som surfar på sina smarttelefoner. Bild: Yle/Matias Monola nyhetsskolan

När lektionen börjar är det dags för alla elever vid Lovisanejdens högstadium att lämna ifrån sig sin mobiltelefon. Tillbaka får man den när lektionen är slut.

Tanken är att det ska bidra till bättre arbetsro.

- Redan när höstterminen körde i gång införde vi ett system där telefonerna fick ligga kvar i skolväskan eller i fickan under lektionstid - förutom då man behövde ha dem för att söka reda på information, berättar tf rektor Jutta Angus.

När julen närmade sig visade det sig dock att det inte längre fungerade till fullo.

- Inom lärarkåren tänkte vi då att vi kanske borde fundera ut någonting mera fungerande, så vi tog modell efter Österbotten där man har goda erfarenheter av en så kallad telefonparkering, berättar Angus.

Tf. Rektor Jutta Angus vid Lovisa högstadium 09.01.17
Tf rektor Jutta Angus. Tf. Rektor Jutta Angus vid Lovisa högstadium 09.01.17 Bild: Yle/Stefan Härus Lovisa,Rektor,jutta angus

Skolväska och ficka inte tillräckligt

Det som också bidrog till beslutet att införa telefonparkering var det faktum att eleverna själva efterlyst arbetsro.

Detta i en enkät om vad eleverna önskar sig i den nya skolbyggnaden, som blir färdig om cirka tre år.

- Vi tänkte att vi kanske inte behöver vänta tre år, utan kan börja arbeta på önskemålet om bättre arbetsro redan nu, säger Angus.

Störande vibrationer

Har då telefonen tidigare varit ett hinder för arbetsron?

- Det kan man säga. Om en elev till exempel har telefonen i fickan och den är inställd på att enbart vibrera då någon ringer eller har skickat ett meddelande, så kommer telefonen fram ur byxfickan eftersom man genast vill kolla meddelandet eller vem som ringt. Då bryts koncentrationen, säger Angus.

Dessutom är det inte bara eleven vars telefon vibrerat som blir störd.

- Också de som sitter nära blir störda liksom läraren, vilket resulterar i en hackig och okoncentrerad inlärning, konstaterar Angus.

Netflix på telefonen
Netflix på telefonen Bild: Yle / Camilla Fagerholm netflix

Också matrasten telefonbefriad

Arrangemanget med telefonparkeringen är tänkt att vara ett permanent arrangemang. Sen kan det förstås hända att någonting i framtiden behöver omformas.

Rent praktiskt går det till så att eleverna vid lektionens början själva lämnar ifrån sig telefonen på ett bord eller en hylla eller i en låda.

- Alla lärare har sina egna modeller för hur parkeringen i klassrummet ser ut, säger Angus.

Också matrasten är befriad från telefonanvändning.

- Då äter vi och umgås med varandra kring matbordet, men under rasterna får man använda sig av telefonen precis som tidigare. Det här gäller inte två korta raster på vardera fem minuter, då vi bara förflyttar oss mellan olika klassrum, säger Angus.

Eleverna Linda Hilli och Elin Isaksson vid Lovisa högstadium.
Eleverna Linda Hilli och Elin Isaksson. Eleverna Linda Hilli och Elin Isaksson vid Lovisa högstadium. Bild: Yle/Stefan Härus Lovisa,elin isaksson

Telefonparkeringen är inget straff

Eleverna verkar inte tycka lika bra om systemet. Elin Isaksson säger att hon inte alls tycker om idén och att det är ett fullständigt onödigt arrangemang.

- Det finns en risk att vi i stället börjar prata mera med varandra under lektionerna eller till och med härja i större utsträckning än tidigare, säger Isaksson.

Hennes kamrat Linda Hilli är av samma åsikt.

- Skulle det inte räcka om telefonen skulle ligga i väskan? Inte stör det ju undervisningen om den ligger där. Jag får en lite konstig känsla om jag inte har telefonen nära mig eller om jag inte har kontroll över den. Jag är mindre koncentrerad nu när den ligger någonstans där jag inte kan se den, säger Hilli.

Tf rektor Jutta Angus vill poängtera att systemet naturligtvis inte ska ses som ett straff utan snarare som en möjlighet till mera arbetsro och en bättre chans till effektivare inlärning.