Hoppa till huvudinnehåll

S-gruppen medger enskilt fall av påtryckning under priskampanj: Ett mänskligt misstag

Grönsaker i mataffär
Grönsaker i S-mataffär i Borgå. Grönsaker i mataffär Bild: Lucas Dahlström/Yle borgå,grönsaker,grönsaksdisk,s-market

På tisdagen anklagade grönsaksodlare S-gruppens inköpare för att kräva lägre producentpriser. S-gruppen har kontrollerat uppgifterna och hittat ett fall där det förekom påtryckning.

S-gruppen säger att man har tagit producenternas kritik på allvar. Ilkka Alarotu, kommersiell direktör, medger att ett fall av påtryckning har förekommit.

- Vi har fått kännedom om ett fall som går emot vår praxis, en prisdiskussion med en grönsaksproducent som uppkom till följd av ett mänskligt misstag. Fallet har diskuterats med andelshandeln och affären i fråga och något liknande kommer inte att hända igen, säger Alarotu.

Alarotu vill inte säga var i Finland påtryckningen förekom, men säger att om man misstänker något liknande bör man genast kontakta SOK eller andelshandelns ledning.

Enligt honom är priskampanjens spelregler entydiga, man diskuterar inte försäljningspriser med producenterna.

S-gruppen meddelade under veckoslutet att de sänker priserna på 900 produkter, bland annat många grönsaker.

KPO:s vd Kim Biskop: Ingen kännedom om liknande fall

Andelslaget KPO hör till S-gruppen och är verksamt i Österbotten. KPO:s vd Kim Biskop säger att andelslaget genast på tisdagen försökte utreda om det fanns belägg för grönsaksodlarnas anklagelser också bland inköparna på det egna området. Biskop säger att några sådana bevis inte hittades.

- Vi har klara direktiv inom KPO och det har inte kommit till vår kännedom om att någon skulle ha handlat emot de här direktiven. Om något sånt här ändå dyker så är det självklart att vi ändrar på vårt handlingssätt. Vi undersökte saken i går och försökte reda ut om nåt sånt här hade inträffat, men vi har inte fått kännedom om att vi skulle ha handlat så här i vår organisation.

Kim Biskop säger att kostnaderna för prissänkningskampanjen tas från bolagets egen vinst.

10 procent köps in lokalt

Kim Biskop berättar också om hur bolagets inköp går till i praktiken. Alla områdens andelslag har försäljare som sköter om till exempel produktgruppen grönsaker. KPO har ungefär tvåhundra sådana försäljare.

De har ändå en begränsad makt att köpa in produkter till butikerna eftersom en stor del av dagligvarorna kommer via S-gruppens logistik- och anskaffningsbolag Inex Partners Oy. Ungefär 10 procent köps in lokalt.

Andelen lokala produkter i butikshyllorna beror enligt Biskop helt på kundernas köpvilja. Man försöker uppfylla kundernas önskemål så gott det går, men det hänger också ihop med utrymmena och utbudet.

(Intervju med Kim Biskop: Yle Uutiset/Heini Holopainen)

Läs också

  • Protest utanför det brittiska parlamentet mot brexit.

    Brexit - en dramatisk dragkamp över kanalen

    Nu måste man samtala om samtalen.

    Storbritanniens utträde ur EU innebär en gigantisk omställning på många plan. Om två år ska brexit vara fullbordat. Mycket är oklart - och mycket energi kommer att gå till att förhandla om vad man ska förhandla om.

  • Timo Soini, Sannfinländarna

    Timo Soini: Invandrare ska inte åka i omkörningsfilen

    Vill att de papperslösa ska åka hem.

    Sannfinländarnas ordförande Timo Soini anser att kommunerna ska driva ut papperslösa flyktingar genom att inte erbjuda grundläggande hälsovård. I en intervju i Svenska Yles serie Fokus på partiet säger han sig också värna om svenskan, men att det är oklokt att tvinga alla barn i Tohmajärvi att läsa språket.

  • Ars 17 på Kiasma, pressvisning

    Digikonst och internet på ARS17

    ARS17, utställningen för nutidskonst är här igen .

    ARS, utställningen eller kavalkaden för nutidskonst, är tillbaka på Kiasma efter sex års väntan. Temat på ARS17 år digital konst och med den samtida konstens medel inbjuds åskådaren på en resa genom den digitala nutiden och framtiden.

Nyligen publicerat - Inrikes