Hoppa till huvudinnehåll

S-gruppen medger enskilt fall av påtryckning under priskampanj: Ett mänskligt misstag

Grönsaker i mataffär
Grönsaker i S-mataffär i Borgå. Grönsaker i mataffär Bild: Lucas Dahlström/Yle grönsaksdisk

På tisdagen anklagade grönsaksodlare S-gruppens inköpare för att kräva lägre producentpriser. S-gruppen har kontrollerat uppgifterna och hittat ett fall där det förekom påtryckning.

S-gruppen säger att man har tagit producenternas kritik på allvar. Ilkka Alarotu, kommersiell direktör, medger att ett fall av påtryckning har förekommit.

- Vi har fått kännedom om ett fall som går emot vår praxis, en prisdiskussion med en grönsaksproducent som uppkom till följd av ett mänskligt misstag. Fallet har diskuterats med andelshandeln och affären i fråga och något liknande kommer inte att hända igen, säger Alarotu.

Alarotu vill inte säga var i Finland påtryckningen förekom, men säger att om man misstänker något liknande bör man genast kontakta SOK eller andelshandelns ledning.

Enligt honom är priskampanjens spelregler entydiga, man diskuterar inte försäljningspriser med producenterna.

S-gruppen meddelade under veckoslutet att de sänker priserna på 900 produkter, bland annat många grönsaker.

KPO:s vd Kim Biskop: Ingen kännedom om liknande fall

Andelslaget KPO hör till S-gruppen och är verksamt i Österbotten. KPO:s vd Kim Biskop säger att andelslaget genast på tisdagen försökte utreda om det fanns belägg för grönsaksodlarnas anklagelser också bland inköparna på det egna området. Biskop säger att några sådana bevis inte hittades.

- Vi har klara direktiv inom KPO och det har inte kommit till vår kännedom om att någon skulle ha handlat emot de här direktiven. Om något sånt här ändå dyker så är det självklart att vi ändrar på vårt handlingssätt. Vi undersökte saken i går och försökte reda ut om nåt sånt här hade inträffat, men vi har inte fått kännedom om att vi skulle ha handlat så här i vår organisation.

Kim Biskop säger att kostnaderna för prissänkningskampanjen tas från bolagets egen vinst.

10 procent köps in lokalt

Kim Biskop berättar också om hur bolagets inköp går till i praktiken. Alla områdens andelslag har försäljare som sköter om till exempel produktgruppen grönsaker. KPO har ungefär tvåhundra sådana försäljare.

De har ändå en begränsad makt att köpa in produkter till butikerna eftersom en stor del av dagligvarorna kommer via S-gruppens logistik- och anskaffningsbolag Inex Partners Oy. Ungefär 10 procent köps in lokalt.

Andelen lokala produkter i butikshyllorna beror enligt Biskop helt på kundernas köpvilja. Man försöker uppfylla kundernas önskemål så gott det går, men det hänger också ihop med utrymmena och utbudet.

(Intervju med Kim Biskop: Yle Uutiset/Heini Holopainen)

  • En gång i veckan slåss hon som en viking

    Emelie Lytz har en vikingahobby.

    Vikingatiden och medeltiden har igen blivit populär tack vare serier som Game of thrones och Vikings, men vikingahobbyn är väldigt sällsynt i Finland. Närpesbon Emelie Lytz är en av de få som håller på med det.

  • UPM vill bli av med industrimuseum i Jakobstad

    Jakobstad vill inte ha fler gamla byggnader för tillfället.

    UPM i Jakobstad vill sälja bort allt som inte hör till fabrikens kärnverksamhet. Industrimuseet Jakobstads Cikoriafabrik hör till det som UPM vill bli av med och det här är sista sommaren som museet är öppet.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes