Hoppa till huvudinnehåll

Avdelningsskötare vid HVC i Borgå: ”Den anställda anser inte att hon var otrevlig mot diabetikerna”

Näse hälsovårdscentral vid Askolins väg.
Näse hälsovårdscentral vid Askolins väg. Bild: Yle/Jonas Blomqvist näse hälsovårdscentral

Borgå stad accepterar inte att någon anställd är ovänlig mot klienterna som besöker utdelningen av vårdartiklar i Näse.

Den anställda som i tisdags fick kritik för att ha varit otrevlig mot klienterna anser själv att hon inte har varit det.

- Hon anser inte att hon var oartig mot klienterna, men hon sa till mig efteråt att hon hade haft bråttom. Hon var ledsen för om brådska har missuppfattats som ovänlighet, säger Sarita Siltanen-Lehtovaara, avdelningsskötare vid hälsovårdscentralen i Borgå.

Kritik gällande dåligt bemötande

Som Yle Östnyland tidigare berättade köade en grupp personer till utdelningen av vårdartiklar vid enheten i Näse i tisdags.

Tom Behms 85-åriga mamma var en av dem som var på plats, och hon upplevde att damen som öppnade dörren var arg och gav klienterna ett dåligt bemötande.

Då Tom Behm berättade om händelsen i tisdags på sociala medier framkom det att det också finns andra som upplever att det finns en dam i Näse som ofta uppför sig snorkigt mot klienterna.

Behm säger att det också tidigare har varit problem med bemötandet vid utdelningspunkten i Näse, och att klagomål har lämnats in av flera personer.

Blodsockermätare.
Vid hälsostationen i Näse utdelas vårdartiklar till exempel för diabetiker (illustrerande arkivbild). Blodsockermätare. Bild: Yle/Jonas Blomqvist blodsockermätare

"Det händer att klienter och vårdare är stressade"

Siltanen-Lehtovaara är mycket ledsen för det som har hänt. Hon konstaterar att man endast har en person som sköter materialutdelningen i Näse. Därför blir det så att all feedback som riktas till staden gällande materialutdelningen riktar sig mot den enskilda vårdaren.

- Jag har pratat med henne om saken och problemet är att det ofta är rusning till utdelningen. När det är bråttom så händer det att både klienterna och vårdaren är stressade. Därför kan det hända att hon ibland har uttryckt sig på ett sådant sätt att klienterna har betraktat det som otrevligt, även om hon inte har menat så.

När det gäller kommunikationen mellan två människor så finns det alltid olika åsikter om vad som egentligen har hänt, konstaterar hon.

- Då någon upplever att den har blivit dåligt bemött så är det ändå sant för den personen. Det är alltid något fel på bemötandet i så fall, säger hon.

Insulinpenna
Det är ofta rusning till utdelningen av vårdartiklar i Näse (illustrerande arkivbild). Insulinpenna Bild: Yle diabetes

"Äldre ska inte vara tvungna att använda webben"

I dagens läge delar Borgå stad ut vårdartiklar gratis i Näse tre gånger i veckan.

I tisdags kände inte de klienter som besökte utdelningen till att tidpunkten för utdelningen har förändrats, eftersom staden endast hade meddelat om förändringen på webben. Många av klienterna är äldre personer, som inte har datorer.

- Det är en sak vi måste förbättra. Vi måste se till att ha tillräckligt med information också till exempel i lokaltidningarna. Det kan inte vara så att äldre förväntas kontrollera saker på nätet.

Den förändrade tidtabellen berodde på att materialleverantören HNS-Logistik har gjort ändringar i tidtabellen. Från och med nu är tisdag leveransdag och vårdmaterialutdelningen är därför stängd då.

När det gäller kritiken mot att dörren hade stängts prick klockan 12, och att de som hade stått i kö inte hade fått sina sprutor, säger Siltanen-Lehtovaara att hon aldrig tidigare har hört talas om att dörren stängs prick klockan 12.

- Den anställda måste ändå stänga senast kvart över tolv för att hinna äta lunch innan telefontiden börjar på eftermiddagen.

Staden kommer att förbättra situationen så att information om förändringar inte bara ges på webben i fortsättningen (illustrerande arkivbild). tangentbord

"Kritiken beror också på öppettiderna"

Siltanen-Lehtovaara konstaterar också att klienterna aldrig bör lämna sig helt utan material hemma, utan alltid se till att ha ett lager med insulinsprutor och annat behövligt material hemma.

- Klienterna kan inte hämta ut hur stora mängder som helst per gång, men det är nog möjligt att få material så att det räcker. Man ska inte behöva besöka utdelningen alla veckor.

Dessutom kan klienterna beställa vårdmaterial och hämta det på apoteken i Borgå.

- Jag tror att en stor del av kritiken beror på öppettiderna vid utdelningen i Näse. Därför har situationen nu förbättrats för klienterna, i och med att man också kan hämta vårdmaterial från apoteken.

Virkby apotek
Klienterna kan också hämta vårdmaterial från apoteken (illustrerande arkivbild). Virkby apotek Bild: Yle/Veronica Montén äppelapoteket

Utdelningen flyttar småningom till Biskopsgatan

Ryktet om att utdelningen av vårdartiklar kommer att flyttas från Näse till Biskopsgatan stämmer, men datumet för flytten är inte ännu klart. Det blir ändå någon gång under vintern och bakgrunden är att staden koncentrerar tjänsterna för långtidssjuka till Biskopsgatan.

Siltanen-Lehtovaara säger att det handlar om att förbättra tjänsterna för klienterna.

Största delen av responsen som berör vården vid stadens hälsovårdsenheter överlag är positiv. Ungefär 92 procent av klienterna är nöjda.

- Vi har tyvärr inga särskilda siffror för vårdmaterialutdelningen, men det kunde vara en bra idé att ha skilda siffror.

Om personen i utdelningen i fortsättningen får negativ respons, hur kommer du då att gå vidare med det här?

- Om vi får negativ respons måste vi alltid först diskutera saken med personen själv. Det är ändå så att vi kräver att vår personal är vänlig och vi vill inte ha olyckliga klienter. De ska känna att de får ett gott bemötande och att de blir hörda. Det får inte vara så att någon av våra anställda är ovänlig bara för att den har bråttom, det går inte.

Byggnad
Utdelningen av vårdmaterial flyttar under vintern till enheten vid Biskopsgatan (arkivbild). Byggnad Bild: YLE / Hanna Othman östra hälsostationen i borgå

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland