Hoppa till huvudinnehåll

Efter den massiva kritiken: Facebook tar aktivare roll gällande journalistik och fejknyheter

Whatsapp och Facebook
Whatsapp och Facebook Bild: EPA/ANDREW GOMBERT WhatsApp,Facebook

Facebook har inlett samarbete med stora nyhetsorganisationer och erbjuder dem tjänster som förenklar publicering på Facebook. Samtidigt börjar Facebook granska fakta för att få styr på falska nyheter och desinformation som sprids på nätet.

Hittills har Facebook hävdat att det som medium inte kan ses som ett traditionellt nyhetsbolag och att man därför inte tar samma ansvar för det som publiceras. Men nu reagerar Facebook på den stora mängd falska nyheter som sprider sig på sajten, och börjar granska fakta för att få bättre koll på det material som delas.

Facebook har anklagats för att ha misslyckats med att tackla falsk information.

Facebook har intresse av att kontrollera nyhetsspridandet, och säger sig vilja ta ansvar. Den nya satsningen kallas för "journalistikprojektet".

Projektet innebär att Facebook knyter närmare kontakter med nyhetsorganisationer, och erbjuder journalister verktyg för skapandet av nyheter. Det kan till exempel vara fråga om bilder och livesändningar.

Facebooks mål sägs vara att ge läsarna snabbare och bättre tillgång till nyheter.

Producerar inget eget journalistiskt innehåll men håvar nog in pengarna

Samtidigt som Facebook och Google i dag får lejonparten av intäkterna för online-reklam kämpar nyhetsredaktionerna med att minska på sina kostnader. Det är en orättvisa som Facebook nu verkar inse att inte är hållbar längre.

- Vi har jobbat med den här sortens projekt länge och nu vill våra mediepartner ha ett djupare engagemang från vår sida, inte bara på businessnivå utan också på produktnivå, säger Fidji Simo, Facebooks produktdirektör som leder projektet.

Simo, som intervjuats av The Guardian ser journalistik som en viktig del av den information som Facebook förmedlar.

- Vi är inte ett traditionellt mediebolag och vi är inte ett traditionellt teknologiföretag (med referens till Facebook-grundaren Mark Zuckerberg som i december sade samma sak). Vi bygger upp teknologi som hjälper människor att kommunicera
och bli informerade. Det här innefattar ett gott samarbete med nyhetsindustrin.

Samarbetet med nyhetsorganisationer redan igång

Enligt The Guardian samtalar många stora nyhetsorganisationer redan nu regelbundet med Facebook, men nu kommer samarbetet att innefatta också tillgång till teknologi och ingenjörskunskap - oavsett om formatet är nyhetsberättande eller reklam. Samarbetet sker i form av rundabordssamtal och onlinemöten.

Vidare planerar man redskap som ska göra det möjligt för läsarna att prenumerera på publikationer direkt via Facebook.

Inom ramen för projektet utvidgas också Facebooks utbildningsverksamhet så att också mindre lokala nyhetsorganisationer gagnas av den - och inte enbart de stora mediebolagen. Facebook lanserar också elektroniska kurser på många olika språk.

Också direkta ögonvittnesskildringar vid stora nyhetshändelser ska kunna förmedlas på ett enkelt sätt via Facebook.

Det finns önskemål om större öppenhet med data från Facebooks sida. Socialpsykologiska undersökningar intresserar medierna.

Hur fattar läsarna sina beslut? Vilken typ av läsare klickar på vilken typ av artiklar? Vad är det som får människor att klicka på vissa artiklar?

Vidare efterlyses mer ingående uppgifter om hur Facebook-användarna förhåller sig till nyhetsinnehållet, till exempel hur långt läsaren skrollar ner i en artikel. Intressant är också att få veta hur länge folk tittar på en video.

Facebook anlitar utomstående faktagranskare

Falska "nyheter" har blivit ett problem i många länder. Utöver USA har Tyskland, Frankrike och Italien varit speciellt utsatta (Det ordnas val i alla dessa länder i år).

På Facebook lästes och delades falska nyheter om presidentvalet i USA betydligt mer än nyheter från etablerade medier.― Dagens Nyheter med hänvisning till Buzzfeed News.

Bland annat under presidentvalet i USA förekom det mycket av den här sortens "nyheter". I vissa fall anses texterna till och med ha kunnat påverka utgången av valet.

Facebook har hållit möte med medieorganisationer i sju städer i Europa under de senaste två månaderna i ett försök att komma underfund med hur man ska förhindra falska nyheter att sprida sig.

Faktagranskande organisationer anlitas av Facebook för att motarbeta de påhittade historier som har publicerats som "journalistik" - och som i hög grad delats på Facebook.

Facebook markerar falska nyheter och tar klart avstånd från dem - och Facebook-användarna ska aktivt delta i arbetet

Nu kommer Facebook att börja markera falska artiklar med hjälp av användarna och utomstående faktakontrollanter. Facebook svarar härmed på den storm av kritik som har inkommit till följd av de falska nyheter som har publicerats.

Läsare ges en möjlighet att uppmärksamma Facebook på misstänkta falska historier. Därefter sänder FB materialet vidare till en faktagranskande organisation som ska bekräfta innehållet.

Facebook
Vill du meddela Facebook att du misstänker något skumt? Facebook Bild: Facebook / screenshot Facebook,mobiltelefoner

Facebook samarbetar med fem faktagranskande organisationer: ABC News, AP, FactCheck.org, Politifact och Snopes. Om ett tillräckligt stort antal Facebook-användare rapporterar om en misstänkt text skickas den vidare till tredje part för fingranskning.

Enligt Facebook får de faktagranskande organisationerna inte betalt för sin service.

Om texten inte klarar av faktagranskningen publiceras den med en markering "ifrågasatt vid faktagranskning av tredje part". Markeringen syns på varje ställe där artikeln dyker upp på Facebook.

Användarna kan dessutom klicka på en länk för att få mera information om orsaken till att artikeln i fråga är omstridd. Om Facebook-användaren fortfarande vill dela artikeln ges det ytterligare en varning om att trovärdigheten har ifrågasatts.

Facebook
Den här artikeln är ifrågasatt! Facebook Bild: Facebook / Screenshot Facebook,mobiltelefoner,sociala medier,Desinformation,falska nyheter
Facebook
Vill du dela vidare den här tvivelaktiga artikeln? Facebook Bild: Facebook / Screenshot Facebook,Mobiltelefoner och -apparater,Desinformation

Enligt Facebook kan ifrågasatta nyheter också placeras lägre ner i nyhetsflödena.

"Det är viktigt för oss att de historier du ser på Facebook är tillförlitliga och meningsfulla", säger Facebook i ett pressmeddelande. Vi tror på att ge folket en röst och att vi själva inte kan vara domare som slår fast sanningar, och därför vill vi engagera hela vår gemenskap och utomstående organisationer. "

Facebook vill också förhindra spridarna av falsk information att göra reklam och därmed gagnas finansiellt av texterna. Både Facebook och Google har meddelat att de kommer börja granska och stoppa annonser från falska nyhetssajter.

Facebooks Mark Zuckerberg
Mark Zuckerberg, grundaren av Facebook. Facebooks Mark Zuckerberg Bild: EPA/ KAY NIETFELD Mark Zuckerberg,Facebook

Ska vår världsbild styras av den lilla bubbla vi tillhör på Facebook?

Människor tillbringar mycket tid på nätet - och det som tas in handlar till stor del om nyheter. Facebook - eller applikationer som ägs av FB, framförallt Instagram och Whatsapp, definieras som världens mest beroendeframkallande drog av The Economist.

Är vårt nyhetsurval begränsat av den världsbild som delvis styrs av det som bekantskapskretsen presenterar på Facebook? Har vi fångats i sociala bubblor?

Algoritmer styr din världsbild

Det finns många viktiga frågor som man kan ställa sig i det här sammanhanget. Hur administreras och distribueras innehållet och vem kontrollerar det.

Är vi i händerna på ett litet gäng ingenjörer och datagurur vid Facebooks kaliforniska huvudkontor i Menlo Park - en grupp människor som skapar avancerade och rigoröst bevakade kalkyler - algoritmer - om hur och varför saker och ting ska synas (eller inte synas) i just vårt Facebook-flöde?

Gilla-knappen ger en hel del information som Facebook använder för sortering i flödet. Via ett ständigt klickandet delar folk med sig uppgifter om sig själva till de amerikanska jättarna, och därmed skräddarsys ett flöde som ska passa varje enskild person - och flödet fortsätter att bekräfta och förstärka en viss världsbild och vissa värderingar i en viss krets av människor.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes