Hoppa till huvudinnehåll

Tjajkovskijs inre demoner

TCHAIKOVSKY. PRO et CONTRA. Gästspel på Nationalbaletten våren 2017.
Oleg Gabyshev som Tjajkovskij ooch Sergey Volobuev som hans andre TCHAIKOVSKY. PRO et CONTRA. Gästspel på Nationalbaletten våren 2017. Bild: Evgeny Matveev matveev.photo@gmail.com Boris Eifman,tchaikovsky. pro et contra

Boris Eifmans helaftonsbalett om kompositören Tjajkovskijs liv är en fullträff på Nationalbaletten. Tjajkovskijs kamp med sin psykiska ohälsa blottar en mörk hemlighet.

Scenen är helt svart… förutom i mitten där Tjajkovskij iklädd ett lysande vitt nattlinne oroligt rör sig i och utanför sin säng. Han ligger för döden.

Men så brakar allt loss i sprakande färger. Tjajkovskijs minnen, känslor och demoner är fria i Boris Eifmans balett Tchaikovsky. PRO et CONTRA, vars uruppförande skedde i Sankt Petersburg i våras.

Centrala gestalter kring Tjajkovskij är den rika änkan von Meck som är hans mecenat under många år. Antonina Miljukova, som Tjajkovskij undflyr men slutligen gifter sig med tyngd under det sociala trycket. Och dessutom finns här den man som han känner en så stark dragning till.

TCHAIKOVSKY. PRO et CONTRA
Oleg Gabyshev som Tjajkovskij och Lyubov Andreyeva som Antonina Miljukova, Tjajkovskijs fru. TCHAIKOVSKY. PRO et CONTRA Bild: Evgeny Matveev matveev.photo@gmail.com Boris Eifman,modern balett

Som återkommande faktorer kring dem väver Eifman in element ur Tjajkovskijs operor och baletter: Jevgeni Onegin och Spader dam finns med, likaså Svansjön och Nötknäpparen.

Småsvanarna ur Svansjön skyddar Tjajkovskij så där lämpligt när Miljukova kommer honom för nära. Medan den mystiske magikerlike figuren Drosselmeyer i Nötknäpparen och den onde Rothbart i Svansjön båda finns inom honom själv.

Han för alltså hela tiden en stark inre kamp, en kamp som i verkliga livet förmodligen sedan fick honom att som lite på femtioåring, trots att det var koleraepidemi i Sankt Petersburg, dricka ett glas okokt vatten - något som i staden på 1890-talet sågs som en självmordsakt i sig.

Rent dansmässigt blir scenen med spelbordet inspirerad av Tjajkovskijs opera Spader dam för mig en sorts höjdpunkt och bild över livet i sin helhet. I likhet med Tjajkovskijs säng tidigare åker spelbordets ändor upp och ner och det lyfts på kant i ett rasande tempo och dansarna är både på, under och utanför det.

TCHAIKOVSKY. PRO et CONTRA. Gästspel på Nationalbaletten våren 2017.
Scen med spelbord fantastiskt fartfyllt genomförd. TCHAIKOVSKY. PRO et CONTRA. Gästspel på Nationalbaletten våren 2017. Bild: Evgeny Matveev matveev.photo@gmail.com Boris Eifman,nationalbaletten

Timingen är genomgående perfekt. Allt sker med en fantastisk fartfylld precision, där också de många scenväxlingarna flyter mödolöst in och ut ur varandra.

Boris Eifman, uppvuxen i Sibirien, har sagt om Tchaikovsky. PRO et CONTRA att den mer än en biografi över Tjajkovskijs liv är ett förkroppsligande av hans musik, en symfoni av passion uttryckt i dans.

Tjajkovskijs sätt att här ständigt föra en dialog med sig själv och sin vånda att inte få vara den han är - som jag tolkar det, att inte få erkänna sin sexuella läggning - kombinerad med också så mycket rasande dansskicklighet hörde säkerligen till det som fick publiken att ge sina stående ovationer.

Fredagen den 13 januari 2017 framförs Tchaikovsky. PRO et CONTRA ännu en gång. Boris Eifmans och Eifman Ballets andra balett Rodin har föreställningar på lördag och en matinéföreställning på söndag.

Rodin. Eifman Ballets gästspel på Nationalbaletten våren 2017.
Ur Boris Eifmans balett Rodin. Rodin. Eifman Ballets gästspel på Nationalbaletten våren 2017. Bild: Souheil Michael Khoury Auguste Rodin,Boris Eifman,balett (konstarter)

Läs också