Hoppa till huvudinnehåll

Luftkvaliteten bättre i Helsingfors än i många europeiska huvudstäder – men gränsvärdena för kväveoxider överskrids

Bensinstation.
Bensinstation. Bild: Yle/Lotta Sundström bensin,Bensinpris,Bensinstation,dieselolja,Dieselbilar,Detaljhandel av bilbränsle

Flera europeiska städer kämpar med dålig luftkvalitet, och i Norge har man infört ett tillfälligt förbud mot att köra dieselbilar på grund av luftföroreningarna i staden. I Helsingfors finns det inga planer på att förbjuda dieselbilar, även om vissa gränsvärden för luftföroreningar också överskrids här.

I Helsingfors är luftkvaliteten relativt bra om man jämför med andra europeiska huvudstäder. Jämför man med andra finländska städer är luftkvaliteten sämre i Helsingfors, eftersom där finns mer bilar och trafik.

Dieselbilar släpper ut mer kväveoxider än bensinbilar. Det gäller särskilt personbilar, inte så mycket bussar och större bilar. Enligt miljödirektör Esa Nikunen vid Miljöcentralen i Helsingfors överskrids EU:s gränsvärden för kväveoxider varje år.

– Vi har några problematiska gator där koncentrationen av kväveoxider brukar vara för högt, men det gäller bara några kilometer i Helsingfors stad, säger Nikunen

Vägavgifter för bättre luftkvalitet

Enligt Nikunen har luftkvaliteten i Helsingfors blivit bättre om man ser till de senaste tjugo åren. Det beror till stor del på att nya bilar orsakar mindre föroreningar än gamla bilar.

Luftkvaliteten kan förbättras, men något förbud mot dieselbilar är ändå inte aktuellt.

– Situationen borde vara betydligt sämre i Helsingfors för att vi skulle fundera på ett sådant förbud, det är en ganska extrem åtgärd, säger Nikunen.

Nikunen förespråkar trängselavgifter som en effektiv metod för att förbättra luftkvaliteten.

– Vägtullarna skulle troligen vara det mest effektiva sättet att att få utsläppen under gränsvärdena, säger Nikunen.

Trängselavgifter i Helsingfors har väckt delade åsikter både bland politiker och invånare. Enligt en enkätundersökning i Helsingin Sanomat förra veckan har stödet för trängselavgifterna sjunkit, 38 procent av invånarna i Huvudstadsregionen är för trängselavgifter.

För sju år sedan stödde 45 procent av invånarna trängselavgifter.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes