Hoppa till huvudinnehåll

Dystra tider för skärgårdsbor om båtskatten införs

Taxibåt i gryningen
Det ser mörkt ut för skärgårdstransporterna om minister Berners förslag om avgifter och båtskatter förverkligas. Taxibåt i gryningen Bild: Yle/Christoffer Westerlund Västnyland,skoltransport med båt

Taxibåtförare Mikael Rehnberg i Ingå är starkt emot en eventuell båtskatt. Personligen skulle han tvingas betala skatt för fem olika båtar ifall förslaget om båtskatt går igenom.

- Jag tycker absolut att båtar i yrkestrafik och fast bosatta skärgårdsbor borde vara befriade från båtskatt. Vi är ju helt och hållet beroende av våra båtar, säger Rehnberg.

Mikael Rehnberg
Mikael Rehnberg livnär sig delvis på båttransporter i skärgården. Mikael Rehnberg Bild: Yle/Maria Wasström Västnyland,skärgårdsbor,skoltransport med båt

Mikael Rehnberg och hans familj hör till de få som fortfarande bor kvar ute i Ingå skärgård året om.

- Folk blir bekvämare. Det finns en falsk rädsla att det är så svårt att bo ute i skärgården.

Rehnberg sköter skoltaxiresorna för skärgårdsbarnen som blir allt färre till antalet. Jobb har han ändå med olika former av servicetjänster för sommargäster och skärgårdsbor.

Dessutom sköter han övriga skärgårdstransporter i Ingå skärgård - vilka också drabbas ifall förslaget att införa avgifter går igenom.

Dyrare transporter till havs

Föga överraskande är Rehnberg starkt emot införande av båtskatt.

- Nog är det negativt. Det är klart att kostnaderna flyttas över på kunden i så fall och transporterna blir dyrare.

För Rehnberg skulle en eventuell båtskatt innebära utgifter på över tusen euro.

Varje båt ska beskattas på mellan 100 och 300 euro beroende på längd och motorns effekt.

Bruksbåtar och lyxjakter beskattas på samma sätt

Rehnberg tycker att båtskatteförslaget är orättvist eftersom det inte alls beaktar båtens värde.

- Har man en båt som är värd 300 000 så märks 300 euro ingenstans. Har man en mindre båt så kan det kännas som en stor kostnad, säger Rehnberg.

Vintrig skärgårdsvik i gryningen.
Ingå skärgård avfolkas numera nästan till sista man under vinterhalvåret. Vintrig skärgårdsvik i gryningen. Bild: Yle/Maria Wasström Västnyland,hav,skärgård om vintern

Rehnberg själv har inte fem båtar för nöjes skull utan för att han behöver olika transportmedel för olika årstider och olika ändamål.

Oftast tar han sig fram med taxibåten Diana II. När isen lägger sig kör han upp en ränna med stålbåt och när den inte längre klarar av att forcera isen är det svävaren som gäller. Tunga transporter sköts med pråm.

Taxibåten Diana II förtöjd vid brygga
Diana II är Mikael Rehnbergs taxibåt som trafikerar enligt behov i Ingå skärgård. Taxibåten Diana II förtöjd vid brygga Bild: Yle/Maria Wasström Västnyland,skärgårdstrafik,taxibåt

Om isen håller använder Rehnberg snöskoter eller fyrhjuling för att ta sig fram. Dessutom behöver han bil för transporter på land.

Dyrare taxibåtspriser kan i sin tur bidra till folk börjar undvika att anlita taxibåt.

- Nog klagas det ju redan på att priserna är höga, konstaterar Rehnberg.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland