Vi åskådliggör vad kommunikationsminister Anne Berners förslag skulle betyda i praktiken för tre olika bilister. Exempelpersonerna Sofia, Bengt och Olle visar hur mycket du kunde spara i och med den nya vägavgiften och skattelättnaderna.
Kommunikationsministeriet har gett tre exempel på hur kommunikationsminister Anne Berners (C) planerade reform av trafiken i Finland kunde se ut i praktiken.
Tillägg 20.1.2017 kl. 08.45: Trafis uträkningar har fått hård kritik för att vara missvisande. Trafi räknar med vad de kallar en "konstruerad bilskatt" som kan ge en fel bild av hur reformen skulle påverka den enskilda bilisten. Yle Nyheter publicerar snart en artikel som redogör för kritiken och för Trafis svar.
Berner presenterade sitt förslag till en omfattande trafikreform på torsdag förmiddag.
Berner vill införa skattelättnader för bilister men också införa avgifter för att använda de statliga vägarna i Finland. Hon tycker att du ska kunna välja mellan två alternativa sätt att betala avgiften.
Fast avgift och kilometeravgift
Den fast avgiften utgår från den tid du vill köra och kräver inte att du installerar en apparat för lokalisering i din bil.
Kilometeravgiften baserar sig på hur långt du kör och förutsätter att du har en apparat för lokalisering i bilen. Apparaten kan då mäta dina körda kilometer.
För en av exempelpersonerna, Olle, skulle den fasta avgiften bli förmånligare - för de två andra Sofia och Bengt blir kilometeravgift billigare:
Sofia är företagare och kör dagligen
Den första exempelpersonen företagaren Sofia kör varje dag 30 kilometer till jobbet. Hon har en liten utsläppssnål Ford Fiesta som hon också använder när hon ska uträtta ärenden. Inalles kör Sofia 12 000 kilometer om året.
Bengt är familjefar och har lång arbetsväg
Den andra exempelbilisten heter Bengt och kör en Skoda Octavia från 2010. Han är familjefar och äger två bilar. Bengt har lång arbetsresa och använder också bilen för att köra barnen till deras hobbyer. Bengt kör 15 000 kilometer i året.
Olle bor på landet och har lång väg till jobbet
Den tredje exempelbilisten Heter Olle och bor på landet. Han kör dagligen långa arbetsresor med sin Jeep Cherokee V6 från 2005. Bilen har stora utsläpp och Olle kör årligen upp till 30 000 kilometer.
I de nuvarande skatterna och avgifterna i tabellen har fordonsskatt, bränsleskatt, kalkylerad bilskatt, kundavgift och kundavgiftens mervärdesskatt räknats in. Du kan läsa mer detaljerat om uträkningarna här.
Lokaliseringsapparat blir billigare för en del
Tanken på att ha apparater för lokalisering i bilar har väckt en debatt om rätt till skydd för privatlivet.
Enligt kommunikationsministeriets förslag skulle trafiknätsbolaget inte få förutsätta att fordonet eller bilisten lokaliseras.
Vissa bilister skulle ändå i praktiken vara tvungna att installera apparater för lokalisering om de inte vill att deras kostnader ska stiga avsevärt.
– För att få ett billigare alternativ måste man i vissa fall gå med på att installera lokaliseringsapparaten, sade Berner under sin presskonferens på torsdag.