Hoppa till huvudinnehåll

Tigerstedt har receptet på hitlåtar

Dan Tigerstedt bakom mixerbordet i kontrollrummet.
Dan Tigerstedt med sitt arbetsverktyg. Ett SSL-mixerbord. Dan Tigerstedt bakom mixerbordet i kontrollrummet. Bild: Privat/Dan Tigerstedt Dan Tigerstedt

Dan Tigerstedt är en av de stora okända inom den finländska pop- och rockbranschen. Men faktum är att han från 1976 framåt har jobbat med närmare 500 inhemska skivproduktioner. Ibland som ljudtekniker, ibland som mixare men också som producent.

Hurriganes, Broadcast, Riki Sorsa, Gringos Locos och Dingo, bara för att nu nämna några namn. Men det skulle nästan vara lättare att räkna upp vem som Tigerstedt inte har jobbat med om man skulle gå igenom den finländska musikeliten.

Började med Klas Klättermus och pappas bandspelare

Men det var en lång väg att vandra för Tigerstedt innan dörrarna till skivstudiorna öppnades. Starten var en Grundig bandspelare som hans pappa hade köpt. Orsaken var att en av de äldre bröderna medverkade i barnprogrammet Klas Klättermus och det programmet skulle bandas.

Men varken de äldre bröderna och pappan fick inspelningen att fungera och Dan som var yngst i brödraskaran fick inte röra apparaten.

Men en gång då de övriga hade gått ut för att skida passade han på att testa och fick allt att fungera. Det gav honom impuls att jobba vidare med ljud och teknik.

Hurriganes blev eldprovet

Via Fazers musikaffär kom han så småningom till Parkville-studion där han gjorde sina första jobb 1976.
Det stora eldprovet kom några år senare då Hurriganes skulle spela in sin skiva, Jailbird, i Birdland-studion.

Albert Järvinen var tillbaka i bandet och Remu ville att bandet skulle spela in skivan i Abbas nya studio i Stockholm. Men eftersom föregående skiva hade sålt ganska dåligt gick inte skivbolaget med på det.

Inspelningarna gick bra ända tills det var dags att spela in Remus sång. De höll på i en timme för att försöka få ett bra ljud i hörlurarna åt Remu men ingenting dög.

- Till sist sa jag att nu har jag alla volymer på fullt det finns ingenting jag kan göra mera. Och då säger Remu plötsligt överraskande okkej och så började vi jobba, berättar Tigerstedt och skrattar.

Då gick det upp för mig att han skäller ut en tills han tror att man har gjort allt och plötsligt är han nöjd.

Högre lön än chefen

Så småningom öppnade Takomo sina dörrar och det var enligt dåtida mått mätt Finlands absolut modernaste studio och Tigerstedt blev anställd som tekniker med månadslön. I något skede hade direktören för Fazers musik undrat hur det kommer sig att en ljudtekniker hade högre lön än högsta chefen för bolaget.

Förklaringen var helt enkelt att det blev enorma övertidstimmar och Tigerstedt hade till och med ett eget rum där han kunde övernatta när det ibland blev sena nätter och tidiga morgnar.

Världskänd producent till Finland

1987 kom den världskända producenten Tom Dowd till Takomo för att tillsammans med Tigerstedt spela in en skiva med Gringos Locos. Skivbolaget satsade stort för man hoppades att de skulle slå igenom också utomlands.

Det blev ett av de bästa minnena under Tigerstedts karriär. Dowd hade jobbat med en massa världsnamn som Eric Clapton, Lynyrd Skynyrd, Eagles och Rod Stewart.

- Han var så otroligt bra på att skapa en fin stämning i studion och det är ett av de viktigaste elementen då man spelar in en skiva, berättar Tigerstedt. Tänk på de stackars musikerna som har en chans på ett eller två år att visa vad de gör för, det är en enorm press de har på sig.

Dowd hade också ringt ett samtal då båda två satt bakom mixerbordet. Det var till mogulmanagern Robert Stigwood som var skyldig både Dowd och Clapton pengar för skivor de hade spelat in på skivbolaget RSO som han ägde.

Clapton hade fordringar på 40 miljoner och Dowd på 20 miljoner dollar och det var de pengarna som Dowd ringde och efterlyste från kontrollrummet i Takomo, berättar Tigerstedt och skrattar.

Dan Tigerstedt och Tom Dowd bakom SSL mixerbordet i Takomo-studion
Dan Tigerstedt med superproducenten Tom Dowd i Takomo studion. Dan Tigerstedt och Tom Dowd bakom SSL mixerbordet i Takomo-studion Bild: Privat/Dan Tigerstedt Dan Tigerstedt,Tom Dowd

Dingo tömde pajazzon

1983 var det ett band från Björneborg som steg in i studion och enligt Tigerstedt var det inte någon som då kunde fatta hur stora de skulle bli, oberoende vad man påstår nu efteråt.

Dingos första skiva sålde helt hyfsat men det var då den följande, Kerjäläisten valtakunta, kom ut som Finland och i synnerhet tonårsflickorna, blev helt galna.

- Vi fick tejpa för fönstren på studion för vi hade ju en massa flickor som hängde bakom rutorna hela tiden. Dessutom var det fem fans som hade suttit på taket på min franska bil så det blev intryckt, berättar Tigerstedt.

Men inspelningarna gick smärtfritt och bandet var lätt att jobba med. Dan Tigerstedt blev också den första icke-musiker i Finland som blev belönad med en guldskiva för Autiotalo.

Däremot kom det i Dingos kölvatten en hel del band som skivbolagen skrev kontrakt med som musikaliskt var alltför dåliga för att stiga in i en studio.

Och eftersom Tigerstedt jobbade på månadslön spelade han nog ibland in artister som han musikaliskt hade väldigt lite gemensamt med.

- Men man kunde alltid göra sounden bättre, säger han diplomatiskt.

Fokus på Dan Tigerstedt i Yle Vega på lördag 21/3 kl 13.03 och på Arenan i en månad