Hoppa till huvudinnehåll

Vägavgifter kan leda till kreativa lösningar på landet

Stamväg 51 i Pickala i Sjundeå.
Många västnylänningar tar bilen till jobbet i huvudstadsregionen. Vad kommer det att kosta dem i framtiden? Stamväg 51 i Pickala i Sjundeå. Bild: Yle/Marica Hildén trafik stamväg 51

Det känns orättvist att vi som bor på landsbygden sannolikt får betala högre vägavgift bara för att vi kör hundratals kilometer för att kunna jobba, säger Ingåbon Jenny Lönnroos. Samtidigt tror hon att det kan leda till kreativitet: Vi skapar våra jobb på landet.

Kommunikationsminister Anne Berner (C) har presenterat förslag på hur man ska tackla de kommande behoven i vägnätet.

Ministeriet vill grunda ett trafiknätsbolag som uppbär avgifter för användning av dem. Berner säger att medborgarna ska få skattelättnader som kompensation för vägavgifterna. Hon föreslår att bilskatten vid köp av ny bil försvinner och att bränsleskatten sjunker.

De planerade förändringarna gäller de vägar som staten äger. De utgör 17 procent av Finlands vägar.

Värdefull arbetskraft på landet

Jenny Lönnroos och Anna-Karin Mäki bor i Ingå och kör varje vardag drygt 100 kilometer till och från jobbet i Helsingfors. De tycker att det inte finns ett jämlikhetsperspektiv i Berners förslag eftersom de som bor i städer verkar komma billigare undan då de mest använder gatunätet.

Då Lönnroos bekantar sig med Berners tankar så säger hon att det känns ledsamt att höra.

- Det kan finnas värdefull kunskap och arbetskraft på landet som behövs i städerna. Och hur är det med all mat som produceras på landsbygden och som ska transporteras in till städerna? De som bor i städer vill väl också ha mat?

Anna-Karin Mäki säger att hon och familjen valde att flytta till Ingå eftersom det är härligt att bo på landet.

- Men varför ska det alltid ha ett pris? Det borde i stället vara möjligt att bo på landet.

Mäki kan inte åka tåg eller buss till jobbet i Helsingfors eftersom hon jobbar inom vården och har obekväma arbetstider. Barnen är ännu i skolåldern.

- Det känns orättvist om jag måste betala mera för att kunna jobba där jag vill jobba. Jag skulle inte vilja byta jobb bara för att jag måste tänka på kostnaderna.

Unga västnylänningar kanske flyttar bort

Orättvist, så tänker också Sabina Holmström och Marja Koli-Nikander.

Sabina Holmström i Karis kör totalt 100 kilometer för att komma till sin arbetsplats i Kyrkslätt och hem igen. Hon har inte möjlighet att ta sig till jobbet på något annat sätt än med bil.

Marja Koli-Nikander bor också i Karis, men har en arbetsväg på totalt 200 kilometer till och från jobbet. Hon jobbar i Helsingfors och jobbar hemma en dag i veckan.

Ingen av dem har planer på att flytta från Västnyland även om det går så att kostnaderna stiger. Koli-Nikander och Holmström tror däremot att det finns en risk att folk flyttar.

- Det är däremot dyrare att bo i större städer, så det beror på vad som lönar sig innan man bestämmer sig för att flytta, säger Sabina Holmström.

Marja Koli-Nikander tror att i synnerhet yngre människor flyttar från landsbygden.

- Man kan inte fortsätta att bo i Västnyland och jobba i huvudstadsregionen om lönen inte räcker till. Det är synd om Raseborg, staden vill ju att folk flyttar hit eftersom det är relativt nära till Helsingfors och ganska lätt att pendla.

Men Jenny Lönnroos har kanske en lösning på problemet.

- Det kan ju hända att folk blir kreativa och skapar sina egna arbetsplatser på landet och då blir ju landsbygden ännu mera levande. Men jag är rädd för att det kanske inte går så.

Anna-Karin Mäki befarar att det också leder till att folk inte flyttar till landsbygden.

- Jag tror att den risken är större än att västnylänningarna flyttar härifrån. Folk försöker ändå anpassa sig så mycket som möjligt och söker kanske jobb närmare hemorten, men jag tycker att det är orättvist för jag vill ha en möjlighet att jobba där jag vill.

Ny bil och jobba mera hemma

Kommunikationsministeriet försöker också med sitt förslag att få bilparken förnyad med hjälp av sänkt bilskatt vid köp av ny bil och genom att sänka bränsleskatten. Bilparken i Finland är näst äldst i Europa.

Sabina Holmström köpte en miljövänligare bil då hon inte längre kunde ta sig till jobbet med allmänna kommunikationsmedel. Nu undrar Holmström om hon igen borde fundera på att köpa en ännu bättre bil.

Marja Koli-Nikander konstaterar att man antagligen oftare måste köpa ny bil för att kunna sänka avgifterna.

- Man måste ta reda på hur man tar sig fram på det billigaste sättet. Det blir mera att tänka på nu och man måste kanske diskutera med arbetsgivaren om att jobba mera hemma.



Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland