Hoppa till huvudinnehåll

Bilskattereformen: Trafis räknare får hård kritik

Bilar i kylan
Bilar i kylan Bild: Yle/Fredrika Sundén Borgå,trafik,Kyla,vinter,bilar,porvoon huoltomiehet

Trafiksäkerhetsverket Live-räknare om de årliga kostnaderna för bilägare har väckt kritik sedan den publicerades i samband med att Kommunikationsministeriets planer på en trafikreform presenterades i går. Trafi har beskyllts för att ge sken av att det nuvarande systemet är dyrare för bilägare än den föreslagna modellen.

Med hjälp av räknaren kan man beräkna hur stora avgifterna för bilägare kommer att bli i framtiden jämfört med hur stor fordonsskatten och den beräknade bilskatten är i nuläget.

Det är den beräknade bilskatten som har väckt kritik. Då man fyller i uppgifterna i Live-räknaren är den beräknade bilskatten noll euro när trafikreformen är i kraft, men upp till flera hundra euro eller mer i det nuvarande systemet, beroende på hur mycket bilen är värd och hur stora koldioxidutsläppen är.

Trafi utgår i sin räknare från att den bilskatt man betalat då man köpt en ny bil i själva verket utgör en beräknad kostnad för bilföraren under varje år som bilen är i bruk.

Därför "betalar" bilägaren enligt Trafi i nuläget varje år en fordonsskatt plus denna beräknade bilskatt, som Trafi i sin räknare har valt att kalla konstruerad bilskatt.

Trafi: Bilens hela livscykel bör beaktas

Trafi definierar den konstruerade bilskatten som det årliga beloppet av bilskatten om bilskatten skulle beräknas som en årlig skatt som slås ut på bilens hela livscykel. Trafi utgår från att bilen är i trafik 20 år.

Enligt kritiken ger det en missvisande och alltför fördelaktig bild av vad reformen skulle innebära för den enskilda bilägaren.

Trafi försvarar den konstruerade bilskatten i ett pressmeddelande som publicerades som ett svar på kritiken mot Live-räknaren. Den konstruerade bilskatten måste beaktas då man beräknar driftskostnaderna, skriver Trafi.

De resultat som räknaren ger är enligt Trafi riktgivande. Avsikten med Live-räknaren är enligt Trafi att bilägare ska kunna beräkna sina kostnader i framtiden om trafikreformen blir av.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes