Hoppa till huvudinnehåll

Borgåföretag med bland 25 stjärnföretag inom turismbranschen

råmossa lodge
Råmossa Lodge erbjuder upplevelser för alla sinnen och lockar i dagens läge främst grupper från olika företag. råmossa lodge Bild: Markku Lilja illby

För andra gången har Visit Finland valt ut stjärnföretag inom turismbranschen. Illbyföretaget Råmossa Lodge hör till de premierade företagen.

- Jag är väldigt stolt över premieringen och över att ett Borgåföretag valdes ut. Vi har satsat mycket på vårt utvecklingsarbete, säger Jussi J. Pekkinen, ägare vid Råmossa Lodge.

Råmossa Lodge är en gård med 225 hektar skog i Illby. Den erbjuder naturupplevelser. Till kärnverksamheten hör mötestjänster för grupper och guidade naturdagar.

- Jag har bara sysslat med det här i ett par, tre år efter att jag bytte bransch. Premieringen övertygar mig om att vi har satsat rätt, säger Pekkinen.

råmossa lodge
Råmossa Lodge erbjuder kunderna naturupplevelser i de vackra Illbyskogarna. råmossa lodge Bild: Markku Lilja illby

Synlighet på resemässor utomlands

Den här gången deltog 130 finländska turismföretag i tävlingen, varav 25 premierades som stjärnföretag för en tvåårsperiod. Dessa företag får synlighet i samband med Visit Finlands marknadsföring.

Visit Finland är en nationell expert inom turismbranschen och jobbar för att locka internationella turister till Finland. För tillfället satsar man starkt på att marknadsföra den finska naturen och de upplevelser som hör till den.

De företag som premierades måste uppfylla vissa kvalitetskrav för företag inom turismbranschen. Illbyföretaget innehar till exempel certifikatet Kvalitet till tusen.

- Det att vi blev utvalda bland de 25 bästa beror också på att vi erbjuder testade, säkra produkter samt till exempel engelskspråkiga webbsidor.

I mars ordnas en stor resemässa i Berlin, där bland andra Borgåföretaget marknadsförs. Tidigare har Haiko Gård i Borgå premierats i samma klass.

haiko gård i borgå 17.02.16
Haiko Gård i Borgå har tidigare valts ut till stjärnföretag inom turismbranschen. haiko gård i borgå 17.02.16 Bild: Yle/Stefan Härus haiko gård

"Man ska njuta med alla känslor"

Bland utländska gäster har Illbyföretagets koncept Nature by Senses varit populärt. Under en halv dag får gästerna uppleva naturen och skogen på gården i sällskap av en vildmarksguide.

Meningen är att man ska njuta med alla känslor, till exempel av doften av färsk fisk eller av att vandra barfota i terrängen.

Pekkinen ser många fördelar med läget i Illby.

- Vi är nära flygplatsen, huvudstaden samt Gamla stan i Borgå, som lockar många turister.

Han tror att synligheten som premieringen medför betyder att företaget får ännu mer trovärdighet. Det är inte heller så enkelt för ett litet Borgåföretag att sikta på de utländska marknaderna.

- Om vi enbart själva skulle vara tvungna att sköta marknadsföringen skulle det betyda en stor summa pengar från vår egen kassa. Med större aktörer bakom oss underlättas vår situation betydligt.

Vinter i Borgå gamla stad
Illbyföretaget uppskattar att man ligger nära Gamla stan i Borgå, som lockar många turister. Vinter i Borgå gamla stad Bild: Yle/Jeannette Lintula borgå

Samarbete mellan lokala turismföretag viktigt

Pekkinen hoppas alltså att de utländska turisterna nu lättare ska hitta till Illby. För tillfället består kunderna främst av finländska företagskunder, alltså grupper som deltar i konferens- eller välmåendedagar.

- Jag tror ändå starkt på att andelen utländska kunder framöver ökar.

När det gäller att erbjuda kunderna det de vill ha tror Pekkinen starkt på ett samarbete mellan de lokala turismföretagen.

- Vi samarbetar bland andra med Ida-Maria Bed and Breakfast i Borgå när det gäller övernattningstjänster.

De finländska företagsgrupperna frågar i dagens läge efter konferensplatser där man kan mötas i lugn och ro, samtidigt som man kan motionera och uppleva naturen. Illbyföretaget samarbetar också med Emsalöföretaget Seikkailulaakso som erbjuder luncher för grupper.

- Alla vinner på ett samarbete, speciellt kunderna som får uppleva två olika världar på en och samma dag.

Logi vid verksamhetscentret i Bågaskär.
Råmossa Lodge erbjuder inte övernattning, men samarbetar med andra lokala företag kring tjänsterna (illustrerande arkivbild). Logi vid verksamhetscentret i Bågaskär. Bild: YLE / Veronica Montén vägglampa

En gemensam portal önskas

Illbyföretaget kan maximalt ta emot två till tre grupper per vecka för att hinna förbereda programmet, ta emot grupperna samt sköta uppgifter efter besöket.

I år eftersträvar Illbyföretaget att ta emot omkring 50 besök. För tillfället ser bokningsläget väldigt bra ut, berättar Pekkinen.

Den största utmaningen är att hitta ett system på webben, ett system som skulle möjliggöra att de utländska kunderna kunde köpa tjänster via nätet så smidigt möjligt.

- Vi saknar ännu en gemensam portal för vilka tjänster de olika lokala företagen erbjuder, så att kunderna kunde skapa en egen servicehelhet. Men Visit Porvoo och Posintra jobbar för att hitta en lösning.

Porvoo Tours premierades för smakpromenad

Researrangören Porvoo Tours premierades också på resemässan för sin kulturturismprodukt Smaku, en smakpromenad i Gamla stan i Borgå.

Den handlar om en smakpromenad till olika Borgårestauranger på promenadavstånd. Restaurangerna serverar små portioner med närproducerade och säsongsbetonade råvaror.

Porvoo Tours premierades inom Visit Finlands program för spetsprodukter inom den finländska kulturen.

Grå vinter i gamla stan i Borgå
Porvoo Tours satsning på en smakpromenad i Gamla stan i Borgå fick också erkänsla (arkivbild av Gamla stan). Grå vinter i gamla stan i Borgå Bild: Yle/Madeleine Boström grå

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland