Hoppa till huvudinnehåll

Timmarna i bilskolan minskas med hälften

Trafiklärare Harry Mäenpää och hans elev Linn Nylund.
Trafiklärare Harry Mäenpää och eleven Linn Nylund. Trafiklärare Harry Mäenpää och hans elev Linn Nylund. Bild: Yle/Joni Kyheröinen roine & wikman

På bilskolor runt om i landet testar man nu om det är möjligt att minska antalet undervisningstimmar med hälften. En av bilskolorna som deltar i experimentet är Roine & Wikman i Vasa.

I dagsläget är det 19 timmar teori och 18 timmar körundervisning som gäller när man tar körkort för personbil.

I modellen som nu testas går man ner till 10 timmar vardera.

Det här ska lyckas med digitala hjälpmedel och genom att eleven tar mer ansvar för att lära sig det teoretiska. En av bilskolorna som deltar i experimentet är Roine & Wikman i Vasa.

Billigare körkort

18-åriga Linn Nylund har valt att testa den så kallade 10 + 10 modellen. Och orsaken är ekonomisk, det blir nämligen billigare.

Harry Mäenpää, trafiklärare på Roine & Wikman, uppskattar att man kommer undan med några hundralappar färre.

Ur bilskolans synvinkel, vad tycker ni om att det blir billigare?

- Det är svårt att säga. Blir det billigare får vi kanske fler elever? Det får vi se, säger Mäenpää.

Trafiklärare Harry Mäenpää och hans elev Linn Nylund.
Harry Mäenpää och Linn Nylund. Trafiklärare Harry Mäenpää och hans elev Linn Nylund. Bild: Yle/Joni Kyheröinen linn nylund

Samma kunskap - färre timmar

Linn Nylund har inga körkort från tidigare och just i dag kör hon sina första metrar med en bil.

Tror du att du klarar dig med färre timmar?

- Jag vet inte riktigt. Men om jag går in med attityden att jag klarar det så kanske det går, säger Nylund.

I sista hand är det upp till läraren att bedöma om eleven är mogen för körprovet eller om det behövs fler undervisningstimmar.

Kunskapsmängden som eleven ska ta till sig blir inte mindre även om timmarna blir färre.

Harry Mäenpää säger att lärarens börda inte ökar nämnvärt. Det är eleven som måste jobba hårdare.

- Jag skulle nog säga att största delen av bördan ligger på eleven: Det är intensivt och man ska vara mycket aktiv.

Till sin hjälp har såväl läraren som eleven en app som samlar in en hel massa information om körandet. Till exempel medelhastigheten, körda kilometrar, förbrukningen och antalet stopp på vägen.

Bilskolorna har också tagit i bruk EDlooper, en app som samlar in information om ditt körande.
Via en app kan man få massvis med information om körningen. Bilskolorna har också tagit i bruk EDlooper, en app som samlar in information om ditt körande. Bild: Yle/Joni Kyheröinen mobiltelefoner,smarttelefoner,roine & wikman

Kan ersätta 19 + 18

130 bilskolor deltar i experimentet som började i december och som pågår ända fram till september i år. I Österbotten deltar tre bilskolor i Vasa och en i Kristinestad. I Karleby deltar också en bilskola.

- Det är upp till bilskolorna att informera eleverna om att det handlar om ett experiment där man reder ut hur långt 10 timmar teori och 10 timmar körundervisning räcker. För vissa kan det vara tillräckligt, för andra inte, säger bilskoleförbundets ordförande Jarmo Jokilampi.

- Om rapporten från experimentet visar att modellen är bra kunde den ersätta den nuvarande modellen, säger Jokilampi.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten