Hoppa till huvudinnehåll

Jakobstads stadshus får "front office"

Stadssekreterare Milla Kallioinen och tekniske direktören Rune Hagström i Jakobstad vid Front Office luckan
Stadssekreterare Milla Kallioinen och tekniske direktören Rune Hagström i Jakobstad vid Front Office-luckan. Stadssekreterare Milla Kallioinen och tekniske direktören Rune Hagström i Jakobstad vid Front Office luckan Bild: Yle/ Kjell Vikman Österbotten,Jakobstad,front office,rune hagström

Hittills har man som kund fritt kunnat röra sig i stadshuset i Jakobstad och själv leta efter den tjänsteman man vill besöka. Från den första februari är det slut med den saken, när Front Office- systemet införs med fem betjäningspunkter.

- Det är fråga om att förbättra kundservicen och få kunderna till rätt ställe, säger tekniske direktören Rune Hagström.

Stadshuset är en gammal fabriksbyggnad i flera våningar. Enligt Hagström har det varit en viss utmaning för kunder och besökare att orientera sig i korridorerna och rummen.

Stadshuset kommer att få fem servicepunkter. Av dessa ska stadskansliet och tekniska sektorns ingång att vara bemannade under hela arbetsdagen.

Vid front office-deskarna får besökarna i stadshuset berätta vilket ärende de har. Sen hänvisas de till rätt kontor och tjänsteman. En del enklare ärenden kan uträttas redan vid deskarna.

- Om man till exempel har en anhållan, så kan man lämna in den och behöver inte föra till något speciellt ställe. Ärenden som fordrar specialkunnande sköts av samma personer som tidigare.

Penninghantering, såsom betalning av räkningar, kommer helt att upphöra i stadshuset. I viss mån går det att betala med kort, men i dagens samhälle hanterar man sina räkningar elektroniskt, konstaterar Rune Hagström.

- Vårt förslag är att kunden i främsta hand sköter sina betalningar via andra vägar, sin dator eller via banken.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten