Hoppa till huvudinnehåll

Kalkyler om billigare väghållning väcker diskussion

Trafikverkets anställda på bro som år över väg.
Trafikverkets anställda på bro som år över väg. Bild: Lehtikuva vägnät,vägtrafik

Enligt Kommunikationsministeriet skulle det nya vägnätsbolaget sköta väghållningen en femtedel billigare jämfört med nuläget. Också de administrativa kostnaderna skulle minska i motsvarande grad. Professor Tapio Luttinen vid Aalto-universitetet förbryllas över kalkylerna.

Luttinen som är professor i trafikteknik tycker att inbesparingarna är väl tilltagna.

- En såpass kraftig förbättring av effektiviteten låter som väldigt mycket, säger Luttinen.

Professorn medger att det går att dra ner på förvaltningen, om trafiknätet rent affärsekonomiskt förverkligas så som det sägs i förslaget.

- Men när trafiknätet utvecklas bör man beakta hela den ekonomiska nyttan för samhället, säger Luttinen.

Enligt Luttinen handlar det också om säkerhet, regional utveckling, utsläpp och inkomstfördelningen i hela landet.

Dessa faktorer kräver mycket arbete av trafikplanerarna.

Trafikverkschefen oroar sig inte

Trafikverkets generaldirektör Antti Vehviläinen oroas inte av de inbesparingar som nätverksbolaget väntas ge; de betyder inte att Trafikverket i dag skulle vara ineffektivt.

- Jag tolkar det inte så. Det går inte att jämföra bananer och äpplen, säger Vehviläinen.

Antti Vehviläinen
Antti Vehviläinen Antti Vehviläinen antti vehviläinen

Däremot anser Vehviläinen att det nya vägnätsbolaget kan vara bättre, om det lyckas göra finansieringen och de olika projekten flexiblare.

- Nu måste stora projekt ofta tänjas på så att de motsvarar finansieringen som ges per budgetår. En flexiblare finansiering kan innebära att ett projekt som nu tar tre år kunde genomföras på ett och ett halvt år, säger Vehviläinen.

Vehviläinen vill inte ta ställning till de utlovade inbesparingarna i Kommunikationsministeriets förslag.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes