Hoppa till huvudinnehåll

McCartney kämpar för rätten till sina låtar

Paul McCartney på en konsert i Chile 2014.
Nu går Paul McCartney till domstol i USA för att få tillbaka rättigheterna till sina låtar. Paul McCartney på en konsert i Chile 2014. Bild: EPA/FELIPE TRUEBA Paul McCartney

Nu kommer den tidigare Beatles-medlemmen att gå till domstol för att få tillbaka rättigheterna till en del av de låtar som han skrev tillsammans med John Lennon i början av deras karriär.

Allt startade egentligen med ett gott råd som McCartney hade gett Michael Jackson i början av 80-talet. De var goda vänner och tillsammans spelade de in hitlåtar som Say, say,say. Men både vänskap och samarbete gick ordentligt på grund 1985.

Jackson köpte framför näsan på McCartney

Då lyckades Jackson köpa upp rättigheterna till The Beatles´ låtar mitt framför näsan på McCartney. Faktum är att McCartney själv hade köpt upp Buddy Hollys katalog och tipsade Jackson om att låträttigheter är bra business. Jackson bad genast sin egen finansexpert att börja följa med marknaden.

Bakgrunden till hela händelseförloppet var att Lennon och McCartney genast i starten av The Beatles grundade förlaget Northern Songs Ltd. tillsammans med Brian Epstein, som var gruppens manager och Dick James som redan var inne i branschen. Bolaget hade som uppgift att sköta om allt som gällde upphovsrätter till deras låtar.

Då Epstein dog försökte Lennon och McCartney göra ett nytt avtal med James, men misslyckades. Så småningom så sålde James bolaget till ATV som senare sålde det vidare till australiska miljardären Robert Holmes à Court.

Men Holmes à Court hade inget större intresse för gamla Beatles-låtar, så han bestämde sig för att sälja bolaget vidare. Det var då Michael Jackson slog till.

Efter många och långa förhandlingar lyckades Jackson till slut, i augusti 1985, köpa bolaget för 47,5 miljoner dollar. Samma dag var vänskapen med McCartney ett minne blott.

Lagen ger McCartney rätt

Tio år senare lyckades Jackson få sitt skivbolag Sony att bli del av bolaget och han fick 95 miljoner dollar i den affären. Samtidigt så steg Jacksons skulder hela tiden och han blev till slut tvungen att låna 200 miljoner dollar av Sony och som säkerhet fick de då rättigheterna till de ca 250 Lennon/McCartney-låtar som han var delägare till.

I och med Michael Jacksons död och de enorma försäljningssiffrorna för hans sista skiva var skulden snabbt betald tillbaka och för ett år sedan köpte Sony upp rättigheterna från Jacksons dödsbo för 750 miljoner dollar.

Det som nu har fått fart på McCartney är den amerikanska upphovsrättslagstiftningen som gör det möjligt att rättigheterna till låtar som är skrivna före år 1978 kan ges kompositören om det gått 56 år sedan verket gavs ut. En förutsättning är att upphovsmannen senast två år före tiden gått ut, meddelat om intresse att köpa tillbaka rättigheterna. Det lär McCartney ha gjort 2015.

Eftersom McCartney delade på upphovsrätten med Lennon så är det fråga om hälften av rättigheterna. Den delen som tillhörde Lennon hade Yoko Ono sålt till Sony 2009.

I praktiken betyder det att de låtar som de skrev 1962 kommer att kunna övergå i McCartneys ägo 2018. Och år 2025 borde alla låtar som McCartney skrev ensam eller med Lennon vara tillbaka i hans ägo om allt går som planerat.

Abba bråkade också

Det är ganska vanligt att det uppstår stora stridigheter mellan artister och skivbolag då det gäller just förlagsrättigheterna. Ett annat exempel var Sweden Music som via Stikkan Anderson ägde rättigheterna till alla Abba-låtar. 1989 sålde Anderson bolaget till Polygram för 189 miljoner kronor.

Björn Ulvaeus och Benny Andersson var intresserade att köpa men hade inte pengar. I dagens läge är summan en spottstyver jämfört med hur mycket som Polygram har förtjänat i och med musikaler och filmer och låtarna säljer och spelas fortfarande.

De försonades aldrig med Anderson som dog 1997.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje