Hoppa till huvudinnehåll

Tenalabon Edgar Wirtanen vet att rally kan vara en dyr hobby

Rallybil tar en kurva snävt.
Edgar Wirtanen tävlar både på vintern och sommaren. Rallybil tar en kurva snävt. Bild: Harri Kivimäki. rally,bilsport,motorsport,Västnyland,Tenala,Raseborg,edgar wirtanen

Edgar Wirtanen från Tenala har aktivt kört rally i ungefär tio år. Hobbyn kan bli väldigt dyr, men han säger att man kan klara sig med en mindre budget också.

Wirtanen har sedan år 2010 kört rally tillsammans med kartläsaren Jonas Lundén. Det är bra att föraren känner sin kartläsare riktigt bra, säger Wirtanen.

- Det blir ett slags symbios att sitta bredvid varandra mycket. Till exempel i så kallade mörka rallytävlingar, alltså sådana rallytävlingar som man inte får bekanta sig med specialetapperna i förväg, så där ser ju fyra ögon bättre än två, säger Edgar Wirtanen.

I vissa rallytävlingar får förarna bekanta sig med etapperna på förhand.

- Då kör vi igenom banan två gånger med civil bil och skriver noterna.

Edgar Wirtanen
Edgar Wirtanen säger att rally kan bli en dyr hobby. Edgar Wirtanen Bild: yle/Christoffer Westerlund Västnyland,bilsport,rally,Tenala,Raseborg,edgar wirtanen

Edgar Wirtanen säger att Jonas Lundén har klarat sig riktigt bra som kartläsare.

- Någon gång har det hänt att jag inte har hört vad han säger. Då har Jonas suttit där bredvid och viftat, småler Wirtanen.

Tävlar i F-gruppen

Wirtanen kör en tvåhjulsdriven Opel Astra som är gjord för grupp F.

- Med den här bilen kan vi möjligen delta i någon tävling i Estland, men den är nog avsedd för tävlingar i Finland.

Han berättar att bilen har en effekt på ungefär 240 hästkrafter.

- Den har tävlingsunderrede och ordentlig fjädring vilket behövs på de finländska vägarna.

Servicen fungerar

Edgar Wirtanen har rally som hobby och är ganska långt ifrån den lyx som så kallade fabriksförare får njuta av. Det betyder ändå inte att ekipaget Wirtanen – Lundén skulle vara utan service på rallyspåren ute i skogarna.

- Vi har några kompisar som brukar var med oss och jobba med servicen. Nuförtiden är de redan vana att greja med bilen, säger han.

Rallybil kör i vinterterräng.
Edgar Wirtanen och Jonas Lundén har tävlat tillsammans i flera år. Rallybil kör i vinterterräng. Bild: Marko Kyöstilä rally,bilsport,motorsport,Tenala,Raseborg,Västnyland,ekenäs motorklubb

Mellan de olika rallytävlingarna eller då säsongen är över skulle det finnas tid för att meka med bilen. Wirtanen säger att det inte blir av.

- Bilen står i garaget några månader innan jag börjar fixa på den, skrattar han.

Rally kan bli dyrt

Rally är en dyr sport oberoende på vilken nivå man tävlar.

- Det är klart att man själv får avgöra hur mycket pengar man vill satsa på sin hobby.

Han säger att på den nivån paret Wirtanen – Lundén kör går det att spara in på vissa saker.

- Man kan till exempel köra med lite äldre däck och inte byta så ofta. Vill man klara sig är man nog tvingad att byta däck oftare.

Han säger att det på vintern blir dyrare.

- Fast nu som vägarna är fina med is så är ytan inte så hård heller. När det är varmare ute så slits däcken mer.

Sommardäcken kostar 250 – 300 euro, vinterdäcken kostar 100 euro mera.

Tacksam för sponsorhjälp

Edgar Wirtanen säger att det skulle vara väldigt svårt om inte omöjligt att syssla med rally utan de sponsorer han har.

- Det är inte lätt att skaffa sig sponsorer och jag har ända från barnsben fått lära mig att försöka klara mig själv. Det går förstås inte, så jag få nog rikta ett stort tack till alla mina sponsorer.

Få rallyförare i Västnyland

Edgar Wirtanen representerar Ekenäs Motorklubb. Föreningen har ungefär 130 medlemmar, men endast få av dem sysslar med rally.

- Vi är väl under tio stycken som sysslar med rally.

Klubben har flera grenar på sitt program.

- Vi har till exempel en sektion för radiostyrda bilar, säger Edgar Wirtanen.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland