Hoppa till huvudinnehåll

Historia är spännande

Emil Mannerström och Johan Stadius gillar att leka historia.
Emil och Johan skapar historia med sina lekar. Emil Mannerström och Johan Stadius gillar att leka historia. Bild: Yle/Monica Vikström-Jokela Historieundervisning,lekar,leka

Man borde få lära sig historia tidigare i skolan, och först vill man höra om hur det har varit i Finland förr! Det tycker Emil Mannerström och Johan Stadius.

Emil och Johan går i årskurs två i Åshöjdens skola, och både på rasterna och fritiden handlar deras lekar och spel ofta om historia.


Intresset för historia väcktes bland annat av animationsserien Det var en gång - tidernas äventyr. Efter den har det speciellt för Emil blivit mängder av filmer och dokumentärer om historia. Han lyfter också fram en stor trave med historieböcker och tidningar som han har på gång just nu. För tillfället är Emils främsta intresse första världskriget. Johan tycker också att det är spännande med krigshistoria.
Handlar historia väldigt mycket om krig?
- När man lär sig om krig får man också veta hur människor hade det, säger Johan.
- Både hur människor levde och krig är intressant, tycker Emil.
Innan han blev intresserad av världskrigen har han haft perioder när vikingatiden, romarriket och riddartiden har fascinerat mest.

Börja med Finland

Idag börjar man läsa historia på fyran, en timme i veckan. Skulle det vara bra att börja tidigare?
- Jo! svarar Emil.
- Men på ettan måste det vara ganska enkelt, anser Johan. Kanske det skullle vara bäst att börja lite på tvåan.
- Och ordentligt på trean! säger Emil.
Johan tycker att man borde börja med att lära sig om Finlands historia, hur Finland blev självständigt. Emil håller med:
- Man kan börja med lugn historia, inte krigshistoria.
Lugn historia kan förresten också vara ganska häftig. Pojkarna ger genast dramatiska exempel ur den bok som Emil just nu har som bredvidläsningsbok i skolan: Du skulle inte vilja vara sjuk på 1500-talet, heter den.

Fotboll, handboll, historia

Båda pojkarna spelar fotboll i Helsingfors IFK och Johan spelar handboll i Dicken. Många tycker kanske att fotboll och handboll är typiska intressen för åttaåringar, medan historia är ovanligt. Men kanske många andra tvåor och treor också skulle älska att få höra om vad som hänt förr, om historia fanns på läroplanen? Inspirerande vänner och vuxna spelar också en roll, t.ex. morfar Jyrki, som brukar besöka historiska muséer tillsammans med Emil. Johan och Emil tänker också på framtiden: Båda vill bli forskare i Oxford, och helst forska i historia.
- Jag vill ta reda på exakt vad som har hänt, säger Johan.

FILM: Det var här det hände

Den här filmen berättar hur det gick till när Finland blev självständigt för 100 år sedan. Filmen Det var här det hände finns också på Yle Arenan.

Vad kommer du ihåg? Här hittar du en FRÅGESPORT om det som filmen berättade om:
10 frågor om Finlands självständighet

Tänk om…?

Historia handlar inte bara om det som har hänt, utan också om det som inte hände. Tänk om Finland inte hade blivit självständigt? Hur skulle vårt liv se ut idag?

Tänk om människor inte skulle veta något om historia, om bara några få skulle känna till vad som har hänt förr?

Grundskola, åk 3-6

Barn

Till Buu-klubben
Till Hajbo
Till MGP

Nyligen publicerat - Barn