Hoppa till huvudinnehåll

Attendo lovar fler läkare till mottagningen i Hangö

Skylt vid Hangö hälsostation.
Det finns inte nu heller tillräckligt med läkare i Hangö. Skylt vid Hangö hälsostation. Bild: Yle/Minna Almark hälsostation,Hangö

En del Hangöbor har inte fått läkartid inom utsatt tid och inte heller läkarvård på svenska. Utmaningarna på läkarmottagningen i Hangö har fortsatt trots att den privata vårdjätten Attendo tog över i december. Attendo säger att läget är under kontroll.

Hangö stad tampades i flera år med problem med att rekrytera läkare till hälsocentralen. Slutresultatet blev ett lapptäcke med hyrläkare, ett system som också blev väldigt dyrt.

I fjol utlokaliserades läkarmottagningen till vårdbolaget Attendo och många hoppades då att tiderna med läkarproblem skulle vara över.

Men starten blev inte problemfri för vårdjätten.

Läkaren kunde inte svenska

I början fick inte alla Hangöbor en läkartid utan ställdes i kö. Attendo har också haft svårigheter med att erbjuda läkarvård på svenska.

En läkare förbereder vaccinationsspruta för en baby.
Rådgivningen och skolorna har inte haft någon läkare. En läkare förbereder vaccinationsspruta för en baby. Bild: VOISIN/PHANIE/REX/All Over Press babyer,läkare,medicin,moderskap,barnsjukdomar,barnläkare,vaccinering,vaccin,småbarn

- I början har det hänt att man inte fått en tid till en svenskspråkig läkare. Det är en brist anser vi, säger grundtrygghetsdirektör Elisabeth Kajander i Hangö.

Kajander berättar att det inte heller funnits läkare till skolorna och rådgivningen.

Kontakta grundtrygghetsdirektören om du är missnöjd

I avtalet mellan staden och Attendo står det att Hangöbor i akuta fall ska få läkartid samma dag. Om läget inte är akut ska man få en läkartid inom två veckor.

Det allra viktigaste är att man tar kontakt med mig om man är missnöjd eller inte får den service man vill ha.― Elisabeth Kajander

Det här är något som Hangö stad noggrant följer med. Staden ber till exempel om listor gällande när klienter har fått tid, säger grundtrygghetsdirektören.

- Det allra viktigaste är att man tar kontakt med mig om man är missnöjd eller inte får den service man vill ha.

Elisabeth Kajander har fått ta emot rätt få telefonsamtal gällande läkarmottagningen. En del kritik har hon fått höra ryktesvägen och en del har hon fått reda på via sociala medier.

Staden behöver bevis

Hangö stad har en möjlighet att säga upp avtalet med Attendo om vårdbolaget gång på gång inte kan uppfylla kraven, säger Kajander.

Men då krävs också bevis, påpekar hon.

- Därför är det viktigt att vi får reklamationen från människor så fort som möjligt.

närbild på kvinna
Elisabeth Kajander hoppas att de som är missnöjda tar kontakt med henne. närbild på kvinna Bild: Yle/Monica Slotte Hangö,elisabeth kajander

Kajander säger att staden har tagit hårt i de situationer som uppkommit på hälsocentralen.

- Attendo vet nog att vi följer mycket noga med på vilket sätt de uppfyller de kriterier vi har.

Vinner tid och pengar

Att bryta kontraktet löser ändå inte läkarproblematiken konstaterar Kajander.

- Vi vet från tidigare att staden inte har någon möjlighet att lättare få läkare än vårdproducenten så problemet kvarstår.

En läkare från ett hyrföretag kan i värsta fall nästan komma upp till det samma som vi betalar i månaden för alla läkare nu.― Elisabeth Kajander

Dessutom vinner staden både tid och pengar på att låta ett utomstående bolag sköta läkarrekryteringen. Tidigare var läkarrekryteringen väldigt arbetsdryg för staden och de resurser som frigjorts kan nu läggas på annat, säger Kajander och beskriver det som en börda som lyfts från stadens axlar.

Staden sparar också på att slippa köpa in hyrläkare från flera olika företag.

- När det var som värst hade vi hyrläkare från fem olika företag. En läkare från ett hyrföretag kan i värsta fall nästan komma upp till det samma som vi betalar i månaden för alla läkare nu.

"Situationen under kontroll"

Läkarmottagningen, hemvården och vårdavdelningen (den så kallade bädden) har haft tillräckligt med läkare säger Attendos ansvariga läkare i Hangö, Jukka Kemppi.

Han medger att det funnits problem på rådgivningen och i skolorna.

Situationen på läkarmottagningen är just nu under kontroll och alla Hangöbor får en läkartid inom två veckor, enligt Kemppi.

Jukka Kemppi
Ansvariga läkaren Jukka Kemppi säger att hälsocentralen ska få läkare som pratar svenska. Jukka Kemppi Bild: Yle/Monica Forssell jukka kemppi

Hur många läkare som finns på hälsocentralen varierar från dag till dag.

- Förutom den jourhavande läkaren finns det en till tre andra läkare på mottagningen, säger Jukka Kemppi.

Attendo: Snart börjar vårsolen skina

Läkarsituationen i skolorna och på rådgivningen ska snabbt förbättras.

- Fler läkarkrafter är på väg i februari och från början av mars börjar en läkare jobba permanent i Hangö, säger Kemppi.

Vi visste från början att Attendo inte har det lättare att få läkare till Hangö.― Elisabeth Kajander

Också läkarsituationen på hälsocentralen kommer att stabiliseras.

- Det ser ut som om vårsolen snart börjar skina. Vi kommer att få långvariga läkare till mottagningen och också läkare som pratar svenska.

Hurdan respons har ni fått från Hangöborna?

- Responsen blir allt mer positiv.

Jukka Kemppi säger att ledarskapet har varit ganska dåligt på hälsocentralen under de senaste åren. Nu ska Attendo ge den service till Hangöborna som de behöver.

"Attendo måste få en chans"

Grundtrygghetsdirektör Kajander påpekar att man måste ge Attendo tid att starta upp verksamheten.

Hon vill ge bolaget en chans att visa vad de går för.

- Vi visste från början att Attendo inte har det lättare att få läkare till Hangö. Under hela min tid i Hangö har det varit samma problem. Hangös läge på kartan är utmanande.

Läs också