Hoppa till huvudinnehåll

Postutdelningen i Borgå fungerar nu bättre - också för Birgitta

Birgitta Jern
Birgitta Jern. Birgitta Jern Bild: Yle/Mikael Kokkola birgitta jern

Borgåbon Birgitta Jern tycker att utdelningen av eftermiddagsposten har fungerat bättre på sistone. Vid Posten uppger man att de värsta problemen nu är över.

- Jag tycker att det har blivit aningen bättre nu. Någon dag har eftermiddagsposten uteblivit helt och hållet, men nästan varje dag har den nog kommit, säger Birgitta Jern, som bor i Gamla stan i Borgå.

Yle Östnyland pratade med henne i december, då det var stora problem med postutdelningen i staden. Också Birgitta hade då upprepade gånger blivit utan sin dagspost.

- Efter att ni intervjuade mig gick det ännu flera veckor som veckotidningarna inte kom på rätta dagar eller helt uteblev.

En orange postvagn med texten "Posti" på skuffas av en orangeklädd brevbärare.
En orange postvagn med texten "Posti" på skuffas av en orangeklädd brevbärare. Bild: Aleksi Koskinen/Posten Posten Finland,Postvagn,Posti Group Abp,Postiljon,brevbärare,post,posten

"Jag följer med och låter dem reda ut sina problem"

Nu har alltså ändå situationen förbättrats, även om den inte fungerar till hundra procent. Birgitta berättar att det ibland också har strulat med morgonutdelningen.

- I dag har morgontidningarna fortfarande inte kommit och det var samma problem förra veckan.

Birgitta har inte kontaktat Posten på nytt om utdelningen.

- Jag väntar lugnt och låter dem reda ut sina problem. Det är ju absolut inte utdelarnas fel, de gör vad de kan. Det är ju högre makter inom Posten man ska kontakta i så fall.

"Vi är tillbaka i normala rutiner"

Och visst får Posten respons, intygar förman Tony Veevo. Största delen av den når honom ändå via utdelarna, medan det inte är lika vanligt att kunderna står i direktkontakt med honom.

Veevo ansvarar för dagsutdelningen i centrum av Borgå, i Vårberga samt på glesbygden öster om Borgå centrum.

- Delvis har kunderna varit nöjda. Vi har fått tack för att till exempel dagsposten på ett visst område har kommit lite tidigare på sistone.

Veevo konstaterar att det förstås är viktigt för kunden att posten kommer på en viss tid. Tidpunkten kan ändå variera från dag till dag, beroende på hur mycket post det finns just den dagen.

Utdelningen har under början av året fungerat på ett helt annat sätt än i slutet av fjolåret, säger han.

- Vi är tillbaka i normala rutiner igen. Det var vid jultider som vi lyckades lösa problemen och utmaningarna med utdelningen.

En rad med postlådor vid vägkanten.
En rad med postlådor vid vägkanten. Bild: All Over Press/Ismo Pekkarinen post,postlådor,landsbygd,vinter,postdistribution

Ändringar i arbetsturer och fler anställda

Julkortsrumban och julposten överlag innebar stressiga tider för de anställda i december, vilket gjorde det svårare att lösa problemen.

Efter att situationen vände har små problem förekommit då och då, men det har inte varit några regelbundna bekymmer. Utdelningen har enligt Veevo alltså för det mesta fungerat fem dagar i veckan, precis som det är meningen.

Vilka åtgärder har ni vidtagit för att förbättra situationen?

- Vi har gjort ändringar i arbetsturerna. Inför julen behövde vi extra arbetskraft, och en del av den har fått fortsätta efter det. På det sättet har vi anpassat resurserna till mängden post.

Inom Veevos ansvarsområde jobbar totalt cirka 40 personer med utdelning och sortering och han anser att den mängden är bra.

- Tidigare kunde det bli problem om det fanns flera sjuklediga samtidigt. Vi tog också under hösten i bruk nya arbetsmetoder, som försvårade situationen. Nu har vi en starkare grund att stå på.

Hur har din personal mått på sistone?

- Jag tror att många hade det ganska tungt inför julen. Många gjorde då också långa dagar, när mängden post var så stor, men efter julen tror jag att alla har kunnat andas ut.

Slängda kuvert.
Slängda kuvert. Bild: Yle / Ted Urho julkortssortering

"Vi fortsätter jobbet"

Veevo säger att man totalt sett inte hade så många sjuklediga under hösten, även om det tillfälligt kunde vara många borta på en gång.

Antalet sjuklediga har varken ökat eller minskat under början av året i jämförelse med slutet av fjolåret. Han anser därför att situationen på den här punkten är ganska bra för tillfället.

Inga förändringar gällande utdelningen är för tillfället i sikte.

- Nu jobbar vi på normalt för att garantera en kvalitativ postutdelning vid alla tillfällen.

Birgitta Jern hoppas också på en bra fortsättning. Eftermiddagsposten är viktig för henne, eftersom hon har många veckotidningar. Räkningar får hon ändå inte längre per post.

- Det är ju lite irriterande när man betalar för dyra veckotidningar om de inte kommer. Om Posten inte får situationen att fungera kan det kanske leda till att folk säger upp sina prenumerationer.

En orange andraklasspostlåda och en blå förstaklassbrevlåda.
En orange andraklasspostlåda och en blå förstaklassbrevlåda. Bild: Miki Wallenius / Yle postlådor,Post- och kurirverksamhet,Posti Group Abp,post,brev

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland