Hoppa till huvudinnehåll

"Rotorsegel har kommit för att stanna"

Illustrationsbild på nya rotorsegeln som installeras på Viking Grace
Illustrationsbild på rotorseglet som ska installeras på Viking Grace. Illustrationsbild på nya rotorsegeln som installeras på Viking Grace Bild: Norsepower rotorsegel

När kryssningsfartyget Viking Grace nästa år utrustas med ett rotorsegel blir fartyget det första hybridfartyget av sitt slag som drivs av både vindkraft och LNG, flytande naturgas. Enligt skeppsbyggnadsingenjören Kai Levander har fenomenet rotorsegel en ljus framtid. Inte minst då ett rotorsegel innebär en minskad bränsleförbrukning.

Rotorseglet för Viking Grace, som tillverkas av det inhemska företaget Norsepower, är 24 meter högt och 4 meter i diameter.

Skeppsbyggnadsingenjören Kai Levander har jobbat flera år på det som numera är Meyer Turku, tills han gick i pension 2008. Efter det har han varit konsult för flera olika utvecklingsprojekt, ett av dem är Norsepowers rotorsegel-projekt, där han har varit med och tagit fram en modern version av det som kallas flettner-rotor.

- Det är ett gammalt fenomen som man har känt till länge och fysiken bakom det hela, det att man får en kraft ur en roterande cylinder som man kan använda för att driva fartyget framåt, den teorin stämmer fortfarande. Det nya och det som företaget Norsepower har gjort är att man har infört modernt material i själva rotorseglet. Man har också satt in automatik som gör att man inte aktivt behöver kontrollera seglet, utan det sköter en datamaskin om.

Kai Levander lyfter fram att man med ett rotorsegel får ut tio gånger så mycket kraft ur en roterande rotor jämfört med vad man får ur ett vanligt segel.

- Det är det som Norsepowers idé bygger på och som kan tillämpas som hjälpkraft i ett motordrivet fartyg. Från den här rotorn får man kraft som hjälper till att minska bränsleförbrukningen. Hur mycket bränsle ett fartyg kan spara beror på vinden och vindförhållanden, men man kommer lätt upp i en minskning på fem procent på bränsleförbrukningen. På en del av oceanrutter kan nå man högre siffror, kanske till och med minska bränsleförbrukningen med upp till 20 procent.

Lastfartyg som går på längre rutter ger bäst utdelning

För Viking Grace kommer både utsläppen och bränsleförbrukningen att minska. Koldioxidutsläppen beräknas minska med 900 ton årligen, vilket motsvarar cirka 300 ton LNG per år. Den stora marknaden för rotorsegel finns dock inte på passagerarfartyg.

- Marknaden med lastfartyg som går på längre rutter är den marknad som Norsepower siktar på. Där finns det en stor marknad. Det fina med ett rotorsegel är också att det kan installeras på färdigt byggda fartyg. Det behöver inte vara ett nybygge och här är Viking Grace ett bra exempel.

Rederiet Bore var det första rederiet som installerade Norsepowers rotorsegel, vilket man gjorde för drygt två år sedan på fraktfartyget Estraden.

- Det har varit i drift ett par år nu och man är mycket nöjd med lösningen som man tillämpade på Estraden.

Kai Levander vill inte gå in på vad ett rederi betalar för ett rotorsegel, men han säger att för att ett rederi ska vara intresserat bör rederiet kunna tjäna in den summan på fem till åtta år.