Hoppa till huvudinnehåll

Vasa har haft kontakt med Tesla - konkurrensen hårdnar

Hundratals i Domus Bothnica för att diskutera Teslas Gigafactory. Annika Damström som konferencier.
Förra veckan samlades ett hundratal personer i Vasa för att starta projektet med att få Tesla att etablera en fabrik i Vasa. Hundratals i Domus Bothnica för att diskutera Teslas Gigafactory. Annika Damström som konferencier. Bild: Yle/Joni Kyheröinen Tesla Motors,Annika Damström,Vasa,domus bothnica

Vid flera tillfällen har Vasa stad haft kontakt med Tesla i kampen om att få elbilstillverkaren att placera en så kallad Gigafactory i Vasa. Men Vasas stadsdirektör Tomas Häyry vill inte yppa något om kontakten.

- Vi har många trådar som spinner och vi har jobbat på det den här veckan också. Men jag vill i det här skedet inte gå in på via vilka vägar och hur vi har varit i kontakt och vad som har sagts. Vi återkommer till det, säger Tomas Häyry.

Häyry fortsätter och säger att de från stadens sida inte säger något om kontakten före Tesla ger godkännande och råd om vad man kan avslöja och inte.

Det som händer just nu är att Vasa jobbar med kontakten till Tesla men också med kontakterna till andra möjliga samarbetspartners.

Kotka överraskade Vasas stadsdirektör

Kotka och Fredrikshamn har också meddelat att de tillsammans är intresserade av Teslas fabrik. Men det är Vasa som är huvudorten då Arbets- och näringsministeriet går in för att försöka locka Tesla att etablera sig i Finland.

Att regionen kring Kotka nu också gett sig in i racet om att få Teslas Gigafactory överraskade Häyry. Men han säger att den stora konkurrensen ligger ute i Europa.

- Vi koncentrerar nu oss tillsammans med staten på att bygga upp ett så bra och starkt paket som möjligt så vi får hit det här till Finland och Vasa, säger Häyry.

Vasas stadsdirektör Tomas Häyry under kick off-evenemanget för Gigafactory.
Tomas Häyry Vasas stadsdirektör Tomas Häyry under kick off-evenemanget för Gigafactory. Bild: Yle/Joni Kyheröinen Tomas Häyry,Vasa,tomas häyry

Konkurrerar med övriga Europa i första hand


Hur ser du på konkurrensen utanför Finlands gränser?

- Den är jättehård och de andra är långt framme och mycket aktiva redan. Men jag ser att vi har många styrkor som vi kan gå in på.

Häyry säger bland annat att en minister från Frankrike redan besökt Freemont och Tesla. Han säger också att det i sammanhanget tagits upp arbetskraftskostnader och möjligheter till skattesubventioner. Men han tror inte att Vasa ligger efter.

- I slutändan tror jag att det är frågan om vilket helhetspaket man lyckas lägga ihop. Vad är det det kostar och vad får man för det. Den som lyckas få ihop det bästa paketet som tilltalar Tesla och deras kompanjoner är de som kommer att ta hem det. Jag ser att Vasa har en jättestor chans.

Just nu tror Häyry att Tesla i USA har en liten paus med Europaplanerna eftersom man funderar på strategier på grund av inrikespolitiken i USA. Därför säger Häyry att tidtabellen tycks ha blivit längre, till en början såg det ut som att det skulle kunna gå snabbt för Tesla att fatta ett beslut om etablering i Europa.