Hoppa till huvudinnehåll

Fula gubbar och fågelkvinnor - Carl-Gustaf Lilius konst på Elverket i Ekenäs

en grupp med skulpturer på galleri
Carl-Gustaf Lilius använde sig av drivved i vissa skulpturer. en grupp med skulpturer på galleri Bild: Yle/Monica Slotte Carl-Gustaf Lilius,konstnärer,Hangö,Stiftelsen Pro Artibus,Ekenäs,galleri elverket

Pro Artibus presenterar ett brett utbud av skisser, skulpturer och målningar som vittnar om Hangökonstnärens samhällsengagemang. Flyktingfrågor och mänskliga rättigheter låg Lilius nära hjärtat.

Carl-Gustaf Lilius (1928-98) är årets konstnär i Galleri Elverkets utställningsserie Vinterklassiker. Hans produktion var ovanligt omfattande och inbegriper mer än 60 000 verk. Största delen av dem är teckningar som alla är daterade och signerade.

- Lilius var en samhällsdebattör och en av de första som började skriva om självcensur och mänskliga rättigheter. Utställningen anknyter till samhällstillvändhet som är vårt tema i år. Den visar upp olika sidor och perioder av hans produktion, förklarar kurator Juha-Heikki Tihinen.

Passionerat produktiv

Det är kurator Tihinen som har valt bland konstverken som finns i ett lager i Hangö. Han har haft hjälp av konstnärens dotter Muddle Lilius och också fört diskussioner med Lilius hustru Irmelin Sandman-Lilius.

Hon betecknar upplevelsen av utställningen som spännande och överraskande.

kvinna med bok framför teckning av ansikte
Irmelin Sandman-Lilius ger snart ut den fjärde delen av biografin över sin man. kvinna med bok framför teckning av ansikte Bild: Yle/Monica Slotte Irmelin Sandman Lilius (Författare),Carl-Gustaf Lilius,konstnärer,Ekenäs,galleri elverket

- Här finns bilder som jag förmodligen har sett men inte kommer ihåg. Och det finns andra bilder som gör att jag minns hela skeenden, upplevelser och roligheter men ibland också bekymmer, säger Irmelin Sandman-Lilius.

Vissa verk i serien som Lilius själv kallar "fula gubbar" tecknades i rasande fart och i vredesmod, som ett resultat av motgångar. Det kunde handla om självporträtt eller ansikten han mött på ett tåg.

svartvita teckningar av två gubbar
Carl-Gustaf Lilius tecknade snabbt och mycket. svartvita teckningar av två gubbar Bild: Yle/Monica Slotte Carl-Gustaf Lilius,konstnärer,Hangö,Ekenäs,Stiftelsen Pro Artibus,galleri elverket

- Vilda, svarta otäcka nyllen, medan han hoppade och stampade och svor. Han avreagerade sig, med ett mycket imponerande resultat.

Bekanta kvinnogestalter

Kvinnofigurerna hörde till konstnärens favoritmotiv. Han har nämnt att kvinnokroppen för honom representerade ett slags fulländning.

Hos dem finns också en kraftfull rörelse som kan härledas till konstnärens varma intresse för dans, speciellt afrikansk dans.

teckningar
Lilius fångade gärna dansens rörelser. teckningar Bild: Yle/Monica Slotte Carl-Gustaf Lilius,Ekenäs,konstnärer,galleri elverket

På Elverkets utställning ses kvinnor i olika utföranden, bland annat i linoleum och hönsnät.

- För en gångs skull kan vi utnyttja den generösa takhöjden här i galleriet. Skulpturerna ska belysas så att också skuggan de kastar framträder, myser Tihinen.

nätskulptur som hänger från tak
Skupturerna är gjorda av hönsnät. nätskulptur som hänger från tak Bild: Yle/Monica Slotte Carl-Gustaf Lilius,konstnärer,Stiftelsen Pro Artibus,Ekenäs,galleri elverket

Carl-Gustaf Lilius använde även drivved eller vrakgods i skulpturer som påminner om Påsköns sträva ansikten.

Det är enligt kurator Juha-Heikki Tihinen unikt och närmast att beteckna som avantgardistiskt att Lilius redan på 60-talet utnyttjade återanvänt material i sin konst.

Inte bara svartvitt

Lilius målade också i färg, det vittnar Målningar ur Metsytiska sviten om, en serie i gouache från 1960-1973.

- Metsyt var ett ord som han hade hittat på. Och det betydde: Allt som inte kan förklaras, förklarar hustrun Irmelin.

tavlor på utställning
Målningar ur Metsytiska sviten. tavlor på utställning Bild: Yle/Monica Slotte Carl-Gustaf Lilius,konstnärer,Ekenäs,galleri elverket

Det sociala samvetet och hjärtat visade sig också i ett tidigt engagemang för flyktingar. Irmelin Sandman-Lilius minns hur man välkomnade de första flyktingarna som kom från Somalia på 1990-talet.

- Vi blev vänner med åtskilliga och i ett skede hade vi två unga familjer boende hos oss. Men dem tecknade han inte. Han var uppslukad av att göra i ordning en utställning för Paris. Och så tyckte han att han inte kunde teckna just de här. Det hade känts för närgånget.

Hans teckningar av barnsoldater upprörde också många, minns hon. Även om man på den tiden trodde att det var ett tillfälligt fenomen.

teckning
Konstnären reagerade på att barn far illa. teckning Bild: Yle/Monica Slotte Carl-Gustaf Lilius,Ekenäs,galleri elverket

Inspirerande svärfar

Svärsonen Guissod Guireh, själv konstnär, minns hur han sökte råd och inspiration hos Carl-Gustaf Lilius.

- När jag började måla brukade jag fråga honom vad han tyckte om mina alster. Han sa "uhum". Jag frågade min fru Muddle vad han kunde tänkas mena och hon sa: Gör om, fortsätt teckna och förbättra, skrattar Guireh.

Han säger att svärfaderns konst aldrig är enkel eller bara vacker, den rymmer många viktiga frågor och tankar.

Irmelin Sandman-Lilius med svärsonen Guissod Guireh.
Irmelin Sandman-Lilius med svärsonen Guissod Guireh. Irmelin Sandman-Lilius med svärsonen Guissod Guireh. Bild: Yle/Monica Slotte Irmelin Sandman Lilius (Författare),Carl-Gustaf Lilius,konstnärer,Ekenäs,galleri elverket

- En konstnär måste tillföra samhället någonting. Carl-Gustaf var mycket modig, han var en föregångare. Han tänkte inte i samma banor som alla andra, säger Guissod Guireh.

Carl-Gustaf Lilius arbetade om nätterna och då hade han ofta sällskap av sitt lilla barnbarn Sara, som tecknade bredvid honom. Också hon är fångad i skisser som finns med på utställningen.

Utställningen Vinterklassiker Carl-Gustaf Lilius 28.1-7.5 på Galleri Elverket i Ekenäs.

I samband med utställningen ordnas två seminarier i samarbete med Carl Gustaf Lilius stiftelse. I Ekenäs den 4 mars och i Hangö den 22 april.