Hoppa till huvudinnehåll

Reklametiska rådet: Reklamen som upprörde föräldrar var okej

helsingfors stads kampanj mot föräldrars mobilbruk i dagens hesari
Den här reklamen var okej, anser reklametiska rådet. helsingfors stads kampanj mot föräldrars mobilbruk i dagens hesari Bild: Yle/Helena von Alfthan helsingin sanomat

I höstas satsade Helsingfors stad stort på en reklamkampanj under sloganen "Likgiltighet är den här dagens våld". På reklambilden är en mamma försjunken i sin pekplatta medan barnen härjar omkring henne. På en kampanjvideo flyger en svart fågel iväg med ett barn, medan mamman tittar på sin telefon.

Flera föräldrar blev upprörda och tyckte att reklamkampanjen skuldbelägger mammor. Många begärde ett utlåtande av det reklametiska rådet eftersom de upplevde att kampanjen bland annat förstärker stereotypier och är sexistisk.

Reklametiska rådets utlåtande kom i dag: som en helhet strider kampanjen inte mot god sed, anser rådet. I sitt utlåtande påpekar rådet ändå att kampanjen kan anses förstärka förlegade uppfattningar om att endast mammor sköter om barn.

Enligt rådet hjälper reklammaterialet att förstå kampanjens syfte, det vill säga att motarbeta likgiltighet.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen